Houtplein op de schop

IMG_20200503_092146091_HDR.jpgdonderdag 11 juni 2020 22:51

Na jarenlange discussie is het nu bijna definitief. Een meerderheid van de commissie beheer is akkoord met de herinrichting van het Houtplein en omgeving. Eind deze maand zal de gemeenteraad over het definitief ontwerp stemmen.

Uitgangspunt van het plan is dat doorgaand autoverkeer over het Houtplein straks niet meer mogelijk is. Ook krijgt de Tempelierstraat éénrichtingsverkeer voor auto’s. De bushaltes verdwijnen uit deze straat. Alle bussen stoppen straks op het nieuwe busstation Houtplein.

Door het verdwijnen van het doorgaande autoverkeer komt er op het Houtplein meer ruimte voor voetgangers, fietsers en groen. Zowel aan de noordkant als aan de zuidkant komt een plein met veel nieuwe bomen. Ook komt er plek voor ruim 170 fietsen. Een inpandige fietsenstalling in een deel van de huidige parkeergarage wordt momenteel nog onderzocht.

Vorig jaar sprak de commissie beheer over het voorlopig ontwerp. Naar aanleiding van dit debat heeft het college een aantal aanpassingen gedaan in het definitief ontwerp. Zo worden de fietsstroken in de Tempelierstraat breder en ook het fietspad aan de oostkant van het Houtplein. Ook blijft de Wagenweg bereikbaar vanaf de Raamsingel via de nieuw te realiseren fietsstraat. Ondernemers hadden hier om gevraagd in verband met de bevoorrading.

De ChristenUnie is tevreden over het resultaat. Raadslid Frank Visser: “Er waren botsende belangen en dat maakte keuzes soms lastig. Zo is de Fietsersbond kritisch over de inrichting van de Wagenweg waar parkeervakken aan de linkerkant van de weg komen. Hiervoor is gekozen omdat aan deze kant bomen gepland kunnen worden, maar aan de andere kant niet vanwege kabels en leidingen. Voor het OV bevat het plan veel plussen maar nadeel is dat lijn 3 richting het station straks om moet rijden via de Tempelierstraat omdat straks bussen niet meer via het noordelijke deel van het Houtplein kunnen doorrijden naar de Kampersingel. Daaar staat tegenover dat dit deel van het plein straks veel meer ruimte biedt voor fietsers, voetgangers en groen.”

Tijdens het debat heeft de ChristenUnie aandacht gevraagd voor de tijdelijke busroutes. Frank Visser: “De hele omgeving gaat een jaar lang op de schop en bussen moeten omrijden. Dit zal tot veel drukte leiden op onder andere de Van Eedenstraat. De ChristenUnie zou graag zien dat deze periode wordt benut voor een proef met een nieuwe buslijn vanaf Amsterdam Zuid via de Kamperlaan of Schalkwijk naar Heemstede. Dit kan nieuwe reizigers trekken voor het openbaar vervoer en wellicht kan hierdoor ook het aantal bussen dat doorrijdt richting station Haarlem worden beperkt. Op de Kamperlaan komt een tijdelijke bushalte. Wij willen dat deze zo wordt ingericht dat deze bij succes van de tijdelijke buslijn naar Heemstede een permanent karakter kan krijgen. Vroeger stopten hier meerdere bussen per uur, nu de bus hier terugkomt hoop ik dat dit een blijvertje is.”

« Terug

Archief > 2020 > juni

Geen berichten gevonden