Minister ziet geen ruimte voor meer windmolens Schoteroog

DSC02703.JPGzaterdag 30 januari 2021 12:04

Er is op Schoteroog hooguit ruimte voor één nieuwe windmolen van 125 meter hoog ter vervanging van de vier bestaande windmolens van 53 meter hoog. Dit antwoordt minister Van Nieuwenhuizen op vragen van ChristenUnie Kamerleden Eppo Bruins en Carla Dik-Faber.

In december vroegen deze Kamerleden of de minister bereid was ondanks de nabijheid van Schiphol meer windmolens toe te staan. De ChristenUnie ziet hiervoor ruimte omdat de locatie aan de rand van de bufferzone rond Schiphol ligt en in het gebied ook de KPN zendtoren staat van bijna 150 meter hoog.

Ook pleitte de ChristenUnie voor aanpassing van het Luchthavenindelingsbesluit zodat de regels voor de bouw van windmolens en woningen waar mogelijk iets soepeler zouden kunnen worden, mits het veilig zou zijn. De minister geeft nu aan dat ze hier niet toe bereid is en niet wil afwijken van een pretoets die is uitgevoerd door de Inspectie Leefomgeving en Transport.

Gemeenteraadslid Frank Visser, tevens de nr 11 van de kandidatenlijst: “Wij geven nog niet op. In het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie staat dankzij een amendement van ChristenUnie Haarlem nu een passage waarin we ervoor pleiten om het Luchthavenindelingsbesluit aan te passen. Er moet bij Schoteroog toch meer mogelijk zijn! Met meer molens kunnen we in één klap genoeg energie opwekken voor 10 tot 15% van de Haarlemse huishoudens.”

Lees hieronder de Kamervragen en de antwoorden van de minister.

TitelBestandsgrootteMIME-type
20210125 ANTWOORD Kamervragen Luchthavenindelingsbesluit.pdf137,2 kBapplication/pdfdownload