Initiatiefnota: Zonnepanelen mogelijk maken in beschermd stadsgezicht

DSC02785.JPGdonderdag 18 februari 2021 22:23

Er moeten meer mogelijkheden komen om ook in gebieden die vallen onder het beschermd stadsgezicht zonnepanelen te plaatsen op daken. Dit staat in een initiatiefnota van GroenLinks, D66, CDA, Actiepartij en ChristenUnie die binnenkort wordt besproken door de Haarlemse gemeenteraad.

In beschermd stadsgezicht gebieden geldt nu dat zonnepanelen niet zichtbaar mogen zijn vanaf de openbare ruimte. De vijf politieke partijen willen dit beleid verruimen. In de nieuwe regels moet onderscheid gemaakt tussen soorten daken op basis van de monumentale / beeldbepalende waarde, de vormgeving van de zonnepanelen zoals kleur, legpatroon, rand, materiaal en aansluiting bij dakvorm. Plaatsing van zonnepanelen in het zicht wordt in de nieuwe beleidsregels daarmee onder voorwaarden mogelijk.

Om te zorgen dat de regels voor iedereen duidelijk worden is het de bedoeling dat er een zonnepanelen-kaart komt voor het hele gebied dat valt onder het beschermd stadsgezicht. Op deze online plattegrond kunnen inwoners per woning de mogelijkheden voor zonnepanelen en zonnecollectoren bekijken en welke (vernieuwde) regels gelden. Deze online kaart moet er wat betreft de vijf politieke partijen nog dit jaar komen nadat inwoners van de stad over de kaart en de nieuwe beleidsregels hebben kunnen participeren.

Ook stellen de raadsleden voor om legplannen voor zonnepanelen voor bouwkundige eenheden ook online toegankelijk te maken. Zo kunnen inwoners die ook zonnepanelen willen het reeds goedgekeurde legplan van buren die al zonnepanelen op het dak hebben overnemen en wordt de vergunningaanvraag eenvoudiger.

Het College gaat reageren op het initiatiefvoorstel, daarna zal de gemeenteraad het bespreken.

TitelBestandsgrootteMIME-type
20210218 Initiatiefvoorstel GroenLinks D66 CDA ChristenUnie en AP Zon in beschermd stadsgezicht defi869,9 kBapplication/pdfdownload