Zienswijze Omgevingsvisie
De gemeente Haarlem werkt aan een nieuwe Omgevingsvisie. Na de zomer zal deze door de gemeenteraad worden vastgesteld. Momenteel is het mogelijk zienswijzen te geven op het ontwerp van de omgevingsvisie. Inwoners van de stad kunnen dit doen, maar uiteraard ook de politieke partijen. Het college zal deze zienswijzen verwerken in een definitief voorstel. Lees hieronder de zienswijze van de ChristenUnie-fractie
Zienswijze ChristenUnie op ontwerp omgevingsvisie
De ChristenUnie is op hoofdlijnen enthousiast over de inhoudelijke keuzes in de concept Omgevingsvisie. Wel hebben wij hieronder op deelonderwerpen nog voorstellen voor kleine aanscherpingen.
Wij zijn verder van mening dat de leesbaarheid kan worden vergroot door te kiezen voor een eenvoudiger structuur van het document en door een duidelijker onderscheid te maken tussen sleutelgebieden, sleutelprojecten en overige omgevingsprogramma’s/beleidstrajecten.
Ook zien wij graag de onderdelen van de Structuurvisie Openbare Ruimte die nog actueel zijn geïntegreerd worden in de Omgevingsvisie en vragen wij om meer kaartmateriaal op deelthema’s zodat het voorgenomen beleid inzichtelijker is.
Tenslotte vinden wij dat het hoofdstuk uitvoering meer SMART kan worden geformuleerd.
Hieronder staat onze opmerkingen uitgewerkt per punt:
Pagina |
Omgevingsvisie |
Reactie ChristenUnie |
Algemeen |
|
Waarom is het visiedeel van de Nota Ruimtelijke kwaliteit en de Nota Dak niet opgenomen in deze omgevingsvisie zodat deze nota’s zodra het regeldeel van deze oude nota’s is opgenomen in het Omgevingsplan kunnen worden ingetrokken? |
Algemeen |
|
Welke visies en beleidsstukken komen met de nieuwe Omgevingsvisie te vervallen? Dan kunnen wij als Raad ook controleren of daar nog dingen in staan die we toch graag terug zouden zien in de Omgevingsvisie. |
Algemeen |
|
Wij pleiten er voor de heldere prioriteitstelling op blz. 38 van de SOR integraal over te nemen in de Omgevingsvisie. |
Algemeen |
|
In de SOR lezen wij op blz. 114 “Totdat het gebruik van de ondergrond is vastgesteld in een omgevingsvisie kan efficiënt gebruik van de ondergrond worden verbeterd door de volgende uitgangspunten”. Er staat in de Omgevingsvisie dat vooral energie vraagt om veel ruimte in de ondergrond vraagt maar is daarmee ook “het gebruik van de ondergrond” vastgesteld zoals bedoeld in de SOR? |
Blz. 11 |
Samenvatting |
Verbeter de leesbaarheid: |
Blz. 12 |
En het autoverkeer niet toeneemt. |
Deze tekst komt niet helemaal overeen met de tekst onder strategische keuze 6 voor een mobiliteitstransitie op blz. 13. |
Blz. 18/19 |
Leeswijzer |
Het werken vanuit 6 integrale opgaven en daaruit voortvloeiend 6 strategische keuzes is logisch. Daarna is de structuur van de Omgevingsvisie echter niet logisch. Wij pleiten voor een vereenvoudigde structuur van de nota om de volgende redenen:
Ook vinden wij de SOR veel krachtiger doordat daar de themakaarten veel meer centraal staan. Deze zijn veel beter leesbaar dan de nu nog vrij onoverzichtelijke kaarten van de Omgevingsvisie. Hier is een verbeterslag mogelijk! Daarom stellen wij voor:
|
Blz. 22 en Blz. 28 en Raadsstuk |
Blz. 22 De omgevingsvisie bouwt voort op een aantal al bestaande brede documenten, zoals de Toekomstvisie Haarlem 2040, en de Structuurvisie Openbare Ruimte.
Blz. 28 Het is niet zo dat de omgevingsvisie al het gemeentelijk beleid vervangt, ze bouwt voort op belangrijke eerdere beleidsdocumenten, zoals de Toekomstvisie Haarlem 2040 en de Structuurvisie Openbare Ruimte |
Integratie van SOR en Omgevingsvisie ligt voor de hand. De SOR is immers net als de Omgevingsvisie integraal en gaat over een breed spectrum beleidsthema’s van de leefomgeving. Het enige verschil is dat de SOR alleen over de openbare ruimte gaat (circa 50% van Haarlem) en de Omgevingsvisie ook over de gebouwde omgeving gaat.
Er is zijn ook twee praktische redenen om dit te doen: 2. De omgevingsvisie is het kader waarbinnen het omgevingsplan opgesteld wordt. Daarom is het wenselijk om alle nog relevante elementen uit de SOR over te nemen. Zo hoeft in het Omgevingsplan niet meer naar de oude SOR verwezen te worden maar kan worden verwezen naar de nieuwe Omgevingsvisie.
|
Blz. 62 en 74 |
Blz. 62 De sleutelgebieden zijn iconische projecten die de essentie van de visie illustreren.
Blz. 74 De sleutelgebieden bestaan vaak uit meer sleutelprojecten. De sleutelgebieden en daarbinnen vallende sleutelprojecten worden later geprioriteerd. |
Graag de formulering op blz. 62 aanpassen. De SOR kent sleutelprojecten, de Omgevingsvisie kent sleutelgebieden. Het door elkaar gebruiken van de termen sleutelprojecten en sleutelgebieden is verwarrend zeker zolang beide documenten naast elkaar blijven bestaan. Maar ook binnen de Omgevingsvisie is het verwarrend. Dit blijkt wel uit blz. 74 waar in tegenstelling tot blz. 62 wel een duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen gebieden en projecten. Alleen dit wordt in het vervolg van de Omgevingsvisie helaas niet doorgezet…
Wij pleiten er voor in de Omgevingsvisie:
|
Blz. 64 |
Om het aantal arbeidsplaatsen in deze gebieden flink op te voeren is het belangrijk om als gemeente samen met bedrijven, investeerders en eigenaren te bouwen aan een geschikt werkmilieu met de juiste vestigingsvoorwaarden |
In onze ogen vraagt dit vooral ook een stedenbouwkundige (verdichtings)visie voor dit gebied. Dit voorkomt versnipperde ontwikkeling met niet efficiënt ruimtegebruik. Ook kan veel ruimte worden gecreëerd door in dit gebied in te zetten op een mobiliteitstransitie en het resterende parkeren op een centrale plek te concentreren. |
Blz. 70 en 124 |
Blz. 70 Daarom komt een nieuwe OV-knoop aan de oostkant van de stad (Haarlem Nieuw Zuid) en worden bestaande stations beter benut en ingezet als knoop- en overstappunten. Het OV-netwerk wordt uitgebreid met onder andere met een lightrailverbinding richting Schiphol en Amsterdam Zuid
Blz. 124 Aan de noordkant van het spoor tussen Haarlem Centraal en Amsterdam Centraal reserveren we op Haarlems grondgebied een strook van tien meter voor een toekomstige uitbreiding van het regionale mobiliteitssysteem. (…) Volwaardige HOV/lightrailverbinding tussen Haarlem en Schiphol(Noord)/Amsterdam-Zuid en tussen Haarlem-Hoofddorp. |
Op blz. 70 staat het woord “met” een keer te veel maar ook inhoudelijk moet deze tekst scherper.
Bij het vaststellen van de Structuurvisie Openbare Ruimte op 21 december 2017 is het amendement “Het regionale openbaar vervoer is de sleutel!” aangenomen.
In dit amendement zijn de volgende 3 projecten geformuleerd als sleutelprojecten
T.a.v. punt 1 blijkt uit de tekst van het amendement op de SOR dat lightrail Amsterdam-Haarlem nadrukkelijk los staat van de bestaande Intercity verbindingen. In de uitvoering zouden het dus ook hoogfrequente Sprinters kunnen zijn naast de Intercity’s. In het landelijk OV toekomstbeeld en in de Omgevingsvisie van gemeente Amsterdam dreigt echter een model met alleen maar hoogfrequent Sprinters op de bestaande sporen maar het verdwijnen van de Intercity’s. Daarom is in de Omgevingsvisie een hele duidelijke uitspraak nodig!
Kortom: Wij vinden dat in de omgevingsvisie een duidelijker visie op de spoorcorridor Haarlem-Amsterdam moet worden opgenomen.
“Het OV-netwerk wordt uitgebreid met een lightrailverbinding richting Schiphol en Amsterdam Zuid, een lightrailverbinding richting Hoofddorp en nieuwe buslijnen in Haarlem Oost. Ook gaan treinen uit Haarlem na Amsterdam Centraal verder doorrijden richting Almere, Amersfoort en Utrecht”
op blz. 124 de volgende tekst op te nemen: |
Blz. 75 |
Onderwijscluster Zijlweg |
Overlapt met ontwikkelzone Zijlweg. Moet dit niet gewoon één sleutelproject zijn? |
Blz. 77 |
Verbeteren regionaal OV-netwerk, inclusief ketenmobiliteit |
(zie ook opmerking bij blz. 70 en 124 hierboven) Dit zijn meerdere sleutelprojecten die beter los van elkaar kunnen worden opgenomen: |
Blz. 78 |
Stadslandschappen |
Deze tekst is meer een analyse die elders in de Omgevingsvisie thuis hoort. Op deze plek hoort alleen een korte tekst over het concrete sleutelproject “Stadsrandpark Oost”. |
Blz. 78 |
Ook de noordzijde van het station transformeert tot een echte entree van de stad. Vanuit de trein heb je direct toegang tot het unieke park de Prinsen Bolwerken. Om deze entree mogelijk te maken moeten we de noodzakelijke groei van het openbaar vervoer elders in de stad opvangen |
Door de ontwikkeling van knooppunt Haarlem Nieuw Zuid en knooppunt Oostpoort en door herroutering van bussen (nieuwe buslijnen) kan de groei van het aantal reizigers via het stationsplein worden afgeremd. Door de verwachte groei van het aantal treinreizigers is het echter niet reëel om alle groei elders op te vangen. Ook op het stationsplein moet groei van het openbaar vervoer mogelijk zijn. Dit kan door beperkte uitbreiding van het aantal haltes, door niet op het station te bufferen en door lijnen door te koppelen zodat minder bussen hun eindpunt hebben op het stationsplein. Dit element “doorkoppelen van buslijnen” staat ook expliciet op blz. 35 van de SOR en zien wij graag overgenomen in de Omgevingsvisie Wij zien daarom graag dat de laatste zin gewijzigd in: |
Blz. 96 |
Schalkstad vervult binnen Zuid-Kennemerland een belangrijke functie als centrum met onderscheidende kwaliteiten, aanvullend op het stadscentrum |
Schrappen. Wij zouden niet weten wat hier gezegd wordt. Bovendien heeft Schalkstad vooral een functie voor het stadsdeel en binnen de stad. |
Blz. 97 |
Speelgelegenheden meer vergroenen. |
Wij ondersteunen het belang van vergroenen speelgelegenheden en multifunctionel gebruik schoolpleinen. Dit is typisch een voorbeeld waar in de uitvoeringsparagraaf dan een omgevingsprogramma of uitvoeringsplan of beleidstraject aan gekoppeld zou moeten worden. Zie ook opmerking bij blz. 135 over beleidstraject spelen uit de SOR. |
Blz. 98 |
Specifiek verdient de Waarderpolder, die nu is omgeven door barrières, aanvullende aandacht. Betere verbindingen tussen de Waarderpolder en de omliggende stadsdelen kunnen ervoor zorgen dat het gebied beter bereikbaar is en daarom aantrekkelijker voor Haarlemse werkenden. |
Wij onderschrijven dit punt. Dit zou een goed voorbeeld kunnen zijn van een omgevingsprogramma in de uitvoeringsparagraaf van de Omgevingsvisie. |
Blz. 121 |
|
Wij zouden graag niet alleen op stadsdeelniveau hubs zien maar ook op buurtniveau te beginnen in de ontwikkelzones. Zo stimuleren we deelmobiliteit. |
Blz. 129 |
Zoals een bestemmingsplan of beleidskader. |
Bedoeling zin onduidelijk. Bovendien zijn er straks geen bestemmingsplannen meer. Uit volgende zin wordt duidelijk dat omgevingsvisie het kader is. Kortom: deze zin schrappen. |
Blz. 129 |
Daarom volgt er logischerwijs op de omgevingsvisie een stedelijk strategische uitwerking. Deze uitwerking gaat over de handelswijze van de gemeente voor de komende vijf tot tien jaar op stedelijk niveau. Vanuit stedelijk perspectief worden er kaders gesteld voor het maken van afwegingen en prioriteiten met het bijbehorende instrumentarium. Dit moet passen binnen het handelingsperspectief voor de langere termijn. Ook worden er kaders geboden zodat er ruimte blijft om doelen bij te stellen. Er wordt een relatie gelegd tussen het korte en lange termijnperspectief, zodat we stapsgewijs kunnen toewerken naar het wenselijke eindbeeld. Met een stedelijk strategische uitwerking heeft het bestuur concrete handvatten voor het uitvoeren van de opgaven en ambities die zijn opgenomen in de omgevingsvisie. Denk aan het bestendigen van de duurzaamheids- en mobiliteitsambities, het zuinig gebruik van de openbare ruimte en de woningbouwopgave. Door vanuit stedelijk niveau af te dalen naar het perspectief van gebieden-, zones en locaties kunnen we een betere integrale afweging maken en worden op een gebalanceerde manier zoveel mogelijk kansen benut. Met de stedelijke strategie houden we de stadsbrede opgaven op de korte en lange termijn in beeld. Daarnaast gaan we in op belangrijke uitgangspunten bij ontwikkelingen volgend uit de omgevingsvisie, geven we uitwerking aan de strategische uitvoeringsrichtingen en beschrijven we belangrijkste elementen van de financiering van de uitvoering. Dit alles moet bijdragen aan het realiseren van de opgaven en ambities |
Waar de omgevingsvisie over het algemeen in hele toegankelijke taal is geschreven is deze passage echt onduidelijk. De omgevingsvisie is het kader maar toch moeten er nieuwe kaders komen?
Wat moeten we nu van zo’n strategie verwachten? En wanneer zou deze moeten verschijnen? Zou niet juist deze uitvoeringsparagraaf de strategie moeten bevatten?
Bovendien is de genoemde strategie geen instrument van de omgevingswet. Dit geldt wel voor omgevingsprogramma’s conform de Omgevingswet maar die staan al vermeld op blz. 135.
Ook kunnen hier de uit te werken beleidstrajecten staan zoals ook is gedaan in de SOR. (zie opmerking bij blz. 135)
Graag deze passage herschrijven tot een SMART tekst die te volgen is.
Overigens: de tekst op de blz. 130-131 met de 7 strategische uitvoeringsrichtingen is weer wel heel duidelijk! |
Blz. 135 |
|
In de SOR zijn een aantal “nog te agenderen” beleidstrajecten opgenomen (vanaf blz. 111 van de SOR). Wat is de status van deze beleidstrajecten zoals “gedrag en verleiders”, “ontmoeten, spelen, bewegen” en “recreatieve belevingswaarde buitengebied”? Wij pleiten er voor deze beleidstrajecten voor zover ze nog relevant zijn, samen met evt nieuwe beleidstrajecten op te nemen in de uitvoeringsparagraaf van de Omgevingsvisie. |
Blz. 135 |
Naast deze thematische omgevingsprogramma’s stellen we ook programma’s op voor de sleutelgebieden uit de visie. We doen dit voor ten minste deze gebieden: |
Een omgevingsprogramma is een instrument uit de Omgevingswet. Met de woorden “ten minste” is onduidelijk wat dit betekent voor de andere sleutelgebieden en projecten. Het is daarom beter om per sleutelgebied en sleutelproject aan te geven wat het vervolg is. Komt er een programma? Komt er een uitvoeringsplan? Of…. Maak het SMART! |
Blz. 22 en 135 |
Blz. 22 In Haarlem werken we met gebieden: Haarlem Noord, Haarlem Oost, Centrum, Zuid West en Schalkwijk |
Wij missen in de Omgevingsvisie een soort korte samenvatting van de visie per stadsdeel. Dit zou de visie veel toegankelijker kunnen maken voor inwoners, zeker als daar een stadsdeelkaart bij zou zitten. Wij zijn het eens met de stadsbouwmeester dat een visiestuk per stadsdeel het eigenaarschap van bewoners en gebruikers van buurten kan vergroten. Ook hier kunnen we leren van Amsterdam die ook in de Omgevingsvisie een visie per stadsdeel heeft gevoegd. |
Taal- en layoutcorrecties
Blz. 40 |
Die ontspanning wordt niet alleen gezocht in het groen, ook op het water |
, maar ook |
Blz. 46 |
Als we met de vaart waarmee we de afgelopen decennia doorgaan met het gebruiken van fossiele brandstoffen |
Als we met dezelfde vaart als de afgelopen decennia doorgaan met het gebruik van fossiele brandstoffen |
Blz. 47 |
Energietransitie |
Moet aparte tussenkop zijn in de layout |
Blz. 57 |
De zes opgaven |
In hoofdstuk 7 hebben de zes opgaven dezelfde kleur. Elders in de omgevingsvisie heeft elke opgave echter zijn eigen kleur. Het is logischer om dit ook in hoofdstuk 7 te doen. |
Blz. 58 |
De opgave daarvoor |
Onduidelijk is welke link hier wordt gelegd tussen luchtkwaliteit en geluidshinder. Ons lijken dit twee aparte opgaven. |
Blz. 75 |
Ramplaankwartieer |
Verschrijving |
Blz. 76 |
We gaan onderzoeken hoe we in de toekomst op verantwoorde wijze met hinderzonering. |
Zin loopt niet. |
Blz. 78 |
toekomstig |
Bedoeld wordt toekomstbestendig |
Blz. 82 |
maar oor |
maar door |
Blz. 130 |
Zie tijdlijnkaarten op pagina 138 |
Verwijzing klopt niet |
Blz. 132 |
Tijdlijnkaarten |
Mooie visuele weergave van de voorziene ontwikkelingen. Voor de leesbaarheid lijkt het ons wel van belang dat deze ontwikkelingen ook in tabelvorm worden toegevoegd. |
Blz. 135 |
Van programma’s en zones naar omgevingsplannen |
Er komt één omgevingsplan. |
Opmerkingen bij digitale kaartlagen
Fiets |
Fietstunnel onder spoor bij station Oostpoort ontbreekt in verlengde van Jan van Krimpenweg, inclusief deze weg (doorgaande fietsroute Waarderweg-Parkwijk-Schalkwijk) |
Fiets |
Nieuwe brug over Spaarne thv Spaarneboog ontbreekt. Is wel onderdeel van ontwikkelvisie Spaarndamseweg |
Fiets |
Fietsroute Geusevesperstraat - Van der Aartsportpak ontbreekt |
Fiets |
Fietstunnel onder spoor in verlengde van Prins Bernhardlaan ontbreekt |
Fiets |
Fietsroute kinderhuissingel <> Verspronckweg ontbreekt |
Fiets |
Bestaande fietsbrug over Kinderhuissingel t.h.v. Nieuwegracht ontbreekt |
Fiets |
Wij zijn van mening dat ook met de Fietsring wel een fietsroute Noord/Zuid en Zuid/Noord door het centrum beschikbaar moet blijven en in de visie opgenomen moet worden. Dit betreft de route Noord>Zuid: Kruisweg-Kruisstraat-Nieuwe Groenmarkt-Grote Markt-Gierstraat en Zuid>Noord: Kleine Houtweg-Kleine Houtstraat-Jansstraat-Jansweg-Stationsplein |
Fiets |
Wij zijn van mening dat de Rode Loper in het verlengde van de Kruisweg moet worden doorgetroken over de Bolwerken naar Haarlem Noord. |
Fiets |
Fietsroute langs Delftlaan ten noorden van Jan Gijzenkade is niet helemaal goed ingetekend. Er zijn hier twee routes: de bestaande ten oosten van de Delftlaan en de nieuwe geplande ten westen van de Delftlaan. |
Fiets |
Overweeg een kaartlaag fietsstraten |
Cultuurhistorie |
Kaart cultuurhistorie SOR ontbreekt in omgevingsvisie |
Bomen |
Kaart hoofdbomenstructuur SOR ontbreekt in omgevingsvisie |
Water |
Kaart water op straat SOR ontbreekt in omgevingsvisie |
Openbaar vervoer |
Toekomstige HOV-verbinding Schalkwijk Centrum-Prins Bernhardlaan-Oostpoort is vergeten in te tekenen langs Amerikaweg |
Openbaar vervoer |
Gewenste HOV verbinding Schalkwijk Centrum-Heemstede ontbreekt |
Openbaar vervoer |
Wij vragen de reservering voor spooruitbreiding te verlengen tussen station Haarlem en station Heemstede-Aerdenhout. Bij plannen voor hoogfrequente Sprinters dreigen Intercity’s te verdwijnen. Voor behoud van Intercity’s vanuit Haarlem naar Leiden en Amsterdam is binnen Haarlem in de toekomst viersporigheid nodig. |
Openbaar vervoer |
Overweeg ook HOV langs Westelijke Randweg/Delftlaan tussen station Haarlem en Delftplein (mogelijk deels ter vervanging van lijn 2 die dan route via Planetenlaan zou kunnen gaan volgen) |
Openbaar vervoer |
In SOR kaart staat niet alleen het HOV maar ook het overige OV. Neem in de omgevingsvisie in een kaartlaag ook het overige OV op. |
Openbaar vervoer |
Neem een reservering op voor een station Haarlem West bij de Westergracht. Dit wordt mogelijk een optie als er een hoogfrequent Sprinternet zou komen tussen Leiden-Haarlem-Amsterdam. |
Openbaar vervoer |
Overweeg de HOV-route vanuit knooppunt Nieuw Zuid naar Haarlem Noord vanaf de Koepel niet langs station Haarlem en Rijksstraatweg te leiden maar langs de Spaarndamseweg om zo meer Haarlemmers een HOV halte in de nabije omgeving te geven en de N200 langs het station te ontlasten. |
Schrijf een reactie via Facebook