Pak te lage spoorviaducten aan!

IMG_20220803_175243.jpgdinsdag 02 augustus 2022 22:00

De ChristenUnie heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college over de te lage spoorviaducten in Haarlem. Raadslid Frank Visser: "Wij willen aanrijdingen voorkomen. Deze veroorzaken potentieel niet alleen veel schade maar ook stremmingen van weg en spoor".

Haarlem kent met name rond de spoorlijnen een aantal relatief lage viaducten. De laagste viaducten zijn blijkens de bebording:

  • Zijlweg: 3,7 meter
  • Harmenjansweg: 3,7 meter
  • Kruisweg: 3,7 meter
  • Jansweg: 3,8 meter
  • Kinderhuissingel: 3,8 meter
  • Friese Varkenmarkt richting zuid: 3,9 meter
  • Voormalige Oudeweg: 4,0 meter
  • Westelijke Randweg thv Leidsevaart: 4,0 meter
  • Westelijke Randweg thv Zijlweg: 4,0 meter
  • Westelijke Randweg thv Kleverlaan: 4,0 meter
  • Friese Varkenmarkt richting noord: 4,0 meter
  • Gedempte Oostersingelgracht: 4,1 meter

Vrachtwagens mogen in Nederland niet hoger zijn dan 4 meter. Tegenwoordig worden viaducten gebouwd die ruim hoger zijn. Bestaande viaducten zoals de Haarlemse viaducten zijn echter vaak lager. Alle plekken lager dan 4.1 meter dienen te worden aangegeven.

Er vindt vaak een aanrijding plaats met een viaduct omdat een vrachtwagen te hoog beladen is of de chauffeur over het hoofd ziet dat het viaduct te laag is. Ook in Haarlem is dit regelmatig het geval:

Dit leidt tot veel schade en verkeersopstoppingen. Ook het treinverkeer kan hierdoor langdurig worden verstoord omdat eerst door ProRail moet worden onderzocht of de constructie van het viaduct niet is aangetast. Dit kan grote aantallen reizigers treffen want de spoorlijn Haarlem-Leiden wordt druk bereden. Deze maand bleek nog in Sittard dat de gevolgen groot kunnen zijn. Door een aanrijding met een spoorviaduct is daar het treinverkeer t/m eind september sterk ontregeld.

Te lage viaducten leiden ook tot omrijdroutes voor vrachtwagens. Dit kan overlast geven voor omwonenden. Vier van de genoemde Haarlemse viaducten liggen in de nabijheid van de ontwikkelzones Haarlem Zuidwest en Zijlweg. De bereikbaarheid van deze gebieden staat onder druk en is daarom onderwerp van studie. Tegelijkertijd zijn er in de Haarlemse gemeenteraad zorgen over het vele vrachtverkeer via smalle straten in Haarlem Zuidwest.

Idealiter rijden vrachtwagens in Haarlem zo veel mogelijk over doorgaande routes rond de stad en zo min mogelijk door woonwijken. De viaducten over de Westelijke Randweg vormen daarbij echter een obstakel. De ChristenUnie heeft recent een klacht ontvangen van een vrachtwagenchauffeur over de te beperkte hoogte van de viaducten over de Westelijke Randweg. De 4 meter hoogte is een te kleine marge. Het gevolg is dat deze vrachtwagenchauffeur regelmatig met zijn autotransporter moet omrijden dwars door Haarlem en/of Overveen.

De ChristenUnie-fractie zou daarom graag willen weten of het college bereid is aanpassing van de hoogte van de Haarlemse viaducten te onderzoeken. Een viaduct vervangen is uiteraard kostbaar, maar wij zien mogelijkheden de doorrijhoogte te verhogen door de weg onder het viaduct te verlagen. Een verlaging met 20 cm zou al kunnen zorgen voor een oplossing en zo het risico op aanrijdingen aanzienlijk verlagen en het aantal vrachtwagens door de stad fors kunnen verminderen.

Vragen

  1. Heeft het college cijfers over het aantal aanrijdingen met viaducten in Haarlem in de afgelopen 5 jaar (zo mogelijk opgesplitst per viaduct) en hoe groot daarvan de schade was?
  2. Heeft het college in beeld hoeveel vrachtwagens op de route via de Pijlslaan rijden puur omdat ze (mogelijk) te hoog zijn voor de viaducten op de Westelijke Randweg? Zo ja, om hoeveel vrachtwagens per dag gaat dit van het totaal?
  3. Is het college bereid in overleg te gaan met de Provincie Noord-Holland als wegbeheerder en ProRail als eigenaar van de viaducten om de onderdoorgang bij de drie viaducten over de Westelijke Randweg met tenminste 20 cm te verhogen door de ligging van de weg te verlagen?
  4. Is het college bereid bij de planvorming voor de herinrichting van de Gedempte Oostersingelgracht ook verhoging van de doorrijhoogte met tenminste 10 cm mee te nemen?
  5. Heeft het college planning om ook de doorrijhoogte van de andere genoemde viaducten te verhogen? Is het college bereid samen met ProRail de mogelijkheden te verkennen?
  6. De onderkant van viaducten, tunnels en onderdoorgangen moeten worden gemarkeerd indien de vrije hoogte kleiner is dan 4,20 m. Deze markering bestaat uit 0,15 m brede witte verticale strepen op een zwarte ondergrond. Deze markering is aanwezig bij de meeste Haarlemse viaducten (soms geel in plaats van wit), maar (blijkens Google Streetview) niet bij het viaduct bij de Kleverlaan, de Westelijke Randweg (t.h.v. Zijlweg) en de Harmenjansweg. Kan het college bewerkstelligen dat dit op korte termijn wordt aangebracht?

 

« Terug