Regels laadkabels nog tijdje onduidelijk

IMG_20190202_144515820_HDR.jpgdonderdag 22 september 2022 22:53

Er moet snel duidelijkheid komen over het opladen van elektrische auto's vanuit huis. In Haarlem mochten tot voor kort geen laadkabels over de stoep lopen. Na een wijziging van de APV mag dit wel maar het is onduidelijk onder welke voorwaarden. Haarlemmers zullen echter nog enige tijd moeten wachten op deze duidelijkheid.

Voorzitter, de vorige collegeperiode hebben we een paar keer gepraat over laadkabels over de stoep. Een groot deel van de raad wilde dat toen toestaan en dan was het antwoord van het college steeds, nee, dat is niet zo slim, dat doen we niet. En we wij waren dus ook aangenaam verrast dat in deze nieuwe wijziging van de APV wordt voorgesteld om het wel toe te staan. Alleen er staat dan in dat het college nadere regels kan stellen. De vraag is dan welke regels. Want mensen gaan zo’n laadvoorziening aanschaffen, dan moeten ze wel weten waar ze aan toe zijn.

En daarom hebben wij de motie Duidelijkheid over laadkabels over de stoep, waarin we het college verzoeken nadere regels ten aanzien van laadkabels op grond van artikel 2.10 derde lid op korte termijn vast te stellen en dat na een voorstel hiervoor voorgelegd te hebben aan de gemeenteraad. Want we vinden het van belang dat we als gemeenteraad ook over kunnen spreken, net zoals we eerder over de reclame-uitingen op de stoepen hebben gesproken. Dank u wel.

Uiteindelijk heeft de motie het niet gehaald. Het college komt waarschijnlijk halverwege 2023 met de nieuwe regels. Een meerderheid van de Raad wil dit vooralsnog aan het college laten. De ChristenUnie houdt deze ontwikkeling natuurlijk in de gaten en zal als de regels onvoldoende duidelijk zijn of knelpunten opleveren voor de toegankelijkheid van de stad of juist voor bezitters van een elektrische auto dit punt opnieuw agenderen in de commissie beheer van de gemeenteraad.

MOTIE Duidelijkheid over laadkabels over de stoep

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 22 september 2022,

In beraadslaging over Wijzigingsverordening APV Haarlem 2022,

Constaterende dat:

• Het college bij eerdere moties van onder meer GroenLinks en ChristenUnie die de afgelopen 2 jaar opriepen tot het toestaan van het gebruiken van een laadkabel over de openbare stoep altijd heeft gezegd dat dit niet is toegestaan;
  • Het college nu in de nieuwe tekst van Artikel 2:10, derde lid van de APV stelt dat er nadere regels kunnen komen om duidelijk te maken wat wel en niet wordt toegestaan bij laadkabels ten behoeve van een laadvoorziening;

Overwegende dat:

• Hiermee de APV na aanname van deze wijziging het gebruik van laadkabels expliciet WEL toestaat;
  • Het onduidelijk is of het college nadere regels gaat stellen over laadkabels en wanneer het college dit gaat doen;
  • Bewoners van Haarlem die overwegen een wallbox aan te schaffen voor het opladen van hun auto niet weten waar ze aan toe zijn omdat genoemde regels er nog niet zijn terwijl het wel om een grote investering gaat;
  • De op te stellen regels een grote impact kunnen hebben op de inwoners en bezoekers van de stad;
  • Deze regels niet alleen van belang zijn met het oog op verduurzaming, maar ook met het oog op het toegankelijk houden van onze stad;
  • De gemeenteraad de afgelopen raadsperiode uitgebreid is betrokken bij vergelijkbare regels voor uitstallingen en reclameborden zoals genoemd in artikel 2:10 derde lid;
  • Het wenselijk is dat de gemeenteraad ook wordt betrokken bij de nieuwe regels voor laadkabels;

Verzoekt het college

Nadere regels ten aanzien van laadkabels op grond van artikel 2:10 derde lid op korte termijn vast te stellen, na een voorstel hiervoor voorgelegd te hebben aan de gemeenteraad,

en gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie