Regels voor flitsbezorging
Terwijl Haarlem bezig is met het ontwikkelen van regels voor flitsbezorgers is er onverwachts een nieuw distributiepunt van Flink geopend aan de Rijksstraatweg vlak bij de Zaanenlaan. De ChristenUnie zag verkeersonveilige situaties en hoorde dat de buren niet eens waren geinformeerd. Wij stelden daarom vragen tijdens het vragenuurtje.
Frank Visser: Voorzitter. Sinds kort is flitsbezorger Flink actief op de Rijksstraatweg 67 tot en met 71. Onze vraag hierover is: in hoeverre past dit binnen het nieuwe gemeentelijk beleid voor flitsbezorgers, deze locatie? En hoelang weet de gemeente al dat dit bedrijf er komt? De directe buren werden namelijk compleet verrast door deze ontwikkeling. En voor zover wij weten, was het juist de bedoeling dat hier wóningen zouden komen. En twee: is het de wethouder bekend dat de leveranciers van Flink vrachtwagens parkeren op het net compleet vernieuwde fietspad van de Rijksstraatweg? En daarbij de doorgang voor fietsers blokkeren. Wat gaat de wethouder daaraan doen? En ik heb desgewenst een foto voor de wethouder.
Wethouder Roduner: Ja, dank u wel. Wij hebben hier al een aantal keren discussie over gehad, hè? De vestiging van flitsbezorgers in de stad. Er liggen nu ook criteria ter inzage, waarin we zeggen: nou, dit zijn goeie criteria om uiteindelijk te kunnen toetsen of een vestiging van een flitsbezorger op een plek wel of niet gewenst is. En nou, die zijn nog niet vastgesteld. Dus dat biedt ons eigenlijk nog onvoldoende handvatten om hier echt op te gaan sturen. Wij waren ook verrast door Flink, dat hij hier opeens omhoog kwam. We hadden toch een beetje het gevoel dat we daarover eerder geïnformeerd zouden worden. We werden uiteindelijk via omwonenden daarover geïnformeerd. En hebben ons toen gemeld, half augustus. Dus dat geeft eigenlijk dezelfde problemen die je denk ik ook op andere plekken in de stad ziet. Nou, dat is denk ik daarom heel belangrijk dat we ook die criteria vaststellen. En dan hebben we ook een ruimtelijk kader en handvatten om daarin te gaan handhaven. Ik wist nog niet dat er vrachtwagens parkeren. Maar we hebben wel wat klachten en meldingen binnen. De wijkhandhavers zijn ook al langs geweest om in ieder geval te kijken wat voor afspraken er gemaakt kunnen worden over het fietsen en de fietsenstallingen, et cetera. Dus dat is in elk geval iets wat loopt. En ik denk dat we ook gewoon nog even gaan kijken naar hoe het zit precies met de omgevingsvergunning … Ik heb het idee dat die nog niet is aangevraagd. Of niet is verleend in ieder geval. Dus daar zit je in hetzelfde traject als de andere flitsbezorgers. Dat ze zich hebben gevestigd op plekken waarvan wij eigenlijk vinden dat ze er niet horen. Waar dan wel wat juridische discussie over is. En het zou mooi zijn als we dat snel kunnen beslechten met elkaar.
Frank Visser: Zou de wethouder over deze specifieke locatie er schriftelijk bij ons op terug kunnen komen, welke mogelijkheden er zijn en welke acties de wethouder heeft genomen? Zodat we als raad op de hoogte zijn?
Wethouder Roduner: Ja, ik zoek daar even een moment voor, wat een logisch moment is om daar even met u het gesprek over te voeren.
Archief > 2022 > september
- 29-09-2022 29-09-2022 23:12 - Orionzone Noord: vraagtekens bij plannen zwembad de Planeet
- 22-09-2022 22-09-2022 22:53 - Regels laadkabels nog tijdje onduidelijk
- 22-09-2022 22-09-2022 22:37 - Voorbereiding Omgevingswet: wat beslist de Raad en wat mag het college doen?
- 22-09-2022 22-09-2022 21:43 - Regels voor flitsbezorging
- 01-09-2022 01-09-2022 21:39 - Minder fietspaaltjes in Haarlem
Schrijf een reactie via Facebook