Parkeergarage Deliterrein aansluiten op Spaarndamseweg
Het college heeft ervoor gekozen dat auto's die de nieuwe bewonersgarage onder het Deliterrein verlaten in de toekomst niet rechtstreeks naar de Spaarndamseweg mogen rijden maar via de Transvaalbuurt hun weg moeten vervolgen. Volgens de ChristenUnie leidt dit tot onnodig sluipverkeer. Een ruime raadsmeerderheid steunt echter het voorstel van het college.
Eindelijk is er een besluit genomen over het Deliterrein. De bouwplannen liggen nu vast in het nieuwe bestemmingsplan. Grote vraag was echter nog hoe de parkeergarage moest worden ontsloten. Maar liefst 8 varianten zijn onderzocht. Een aansluiting op de Spaarndamseweg zou niet kunnen vanwege de wachtrij van auto's voor het kruispunt bij de Waarderbrug en twee richtingsverkeer in de Transvaalstraat zou onwenselijk zijn. De ChristenUnie deelt deze analyse van het college maar ziet nog een andere oplossing die niet door het college is onderzocht: houdt de Transvaalstraat éénrichtingsverkeer behalve op het eerste stukje tussen de Spaarndamseweg en de in- en uitgang van de parkeergarate, enkele tientallen meters vanaf het kruispunt.
De meeste raadsfracties willen echter geen verder onderzoek maar door met de bouw. Het college wil verder liever niet de verkeerslichten op het kruispunt aanpassen. Dat is wel nodig als er ook auto's vanuit de Transvaalstraat kunnen komen. Frank Visser: "Wij willen ook door met de bouw, en dat kan ook, want de ontsluiting van de garage komt in een verkeersbesluit en staat helemaal los van het bestemmingsplan. Jammer dat het college en de Raad onze variant nu niet verder wil onderzoeken. Als er straks toch te veel overlast is van het sluipverkeer gaan wij zeker nog een keer ons voorstel inbrengen".
MOTIE Transvaalbuurt ontlasten met variant 9
De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 20 april 2023,
In beraadslaging over het vaststellen bestemmingsplan Deliterrein – Schoterkwartier fase 2,
Constaterende dat:
- Voor de ontsluiting van de parkeergarage Deliterrein acht varianten zijn onderzocht;
- De meeste varianten door het college zijn afgewezen vanwege ongewenste ontsluiting op de smalle Siantarstraat en/of vanwege een ongewenste ontsluiting op de Spaarndamseweg waar conflicten kunnen ontstaan met het fietsverkeer en met auto’s die staan te wachten voor de verkeerslichten bij de Waarderbrug
- Variant 8 met tweerichtingsverkeer in de Transvaalstraat door het college is afgewezen omdat door de grotere verkeersdruk de leefbaarheid en verkeersveiligheid onder druk komt te staan (blz. 157 bijlage d: bijlagen toelichting bestemmingsplan Deliterrein – Schoterkwartier fase 2 - Mobiliteitsonderzoek);
- Het college daarom de voorkeur heeft voor ontsluiting via de Transvaalstraat met behoud van éénrichtingsverkeer (variant 1);
- Een definitieve keuze voor de ontsluiting van de parkeergarage uiterlijk bij het verkeersbesluit wordt genomen, maar dus niet in dit bestemmingsplan;
Overwegende dat:
- In variant 1 (voorkeursvariant college) auto’s die de parkeergarage verlaten niet direct naar de Spaarndamseweg kunnen rijden, maar via straten in de Transvaalbuurt hun weg moeten vervolgen namelijk richting het zuiden via de route Pieter Maritzstraat/Reitzstraat, richting het noorden via de route Delistraat/Floresstraat of richting het westen via de Spaansevaartrstraat of Dr. Leijdsstraat;
- Door deze toename van autoverkeer in de wijk net zo goed de leefbaarheid en verkeersveiligheid onder druk kom te staan;
- Er geen variant is onderzocht waarbij het autoverkeer in- en uitrijdt via de Transvaalstraat oost (tweerichtingsverkeer) maar tegelijkertijd de Transvaalstraat west éénrichtingsverkeer blijft;
- Een dergelijke variant 9 de Transvaalbuurt sterk kan ontlasten omdat een groot deel van de auto’s uit de garage dan direct naar de Spaarndamseweg zullen rijden;
- Er op de Transvaalstraat oost voldoende ruimte is voor tweerichtingsverkeer van auto’s en de situatie ook voor fietsers veiliger gemaakt kan worden door het opheffen van 1 of 2 parkeerplaatsen;
- De gevolgen voor de kruising Spaarndamseweg/Waarderbrug in variant 9 beperkt kunnen worden door bijvoorbeeld vanuit de Transvaalstraat alleen rechtsafslaand autoverkeer toe te staan
- Het enige bezwaar is dat de VRI bij de Spaarndamseweg aangepast zal moeten worden;
(zie schets op achterzijde van variant 1, 8 en 9)
Verzoekt het college:
De haalbaarheid van variant 9 te onderzoeken met éénrichtingsverkeer voor auto’s in Transvaalstraat west en tweerichtingsverkeer voor auto’s in Transvaalstraat oost om zo de ontsluiting van de parkeergarage Schoterkwartier zo veel mogelijk af te wikkelen via het kruispunt Spaarndamseweg/Transvaalstraat/Waarderbrug
en gaat over tot de orde van de dag.
Frank Visser, ChristenUnie
Schrijf een reactie via Facebook