Eis doorgaande bussen in OV-concessie Haarlem

DSC02807.JPGdonderdag 26 juni 2025 21:22

Op initiatief van de ChristenUnie sprak de gemeenteraad over het programma van eisen voor de nieuwe OV-concessie Noordwest Noord-Holland. Over een paar jaar rijden alle bussen van Haarlem tot Den Helder onder deze concessie. Daarnaast blijven er in Noord-Holland aparte concessies voor Zaanstreek-Waterland, Amsterdam, Amstelland-Meerlanden en ’t Gooi.

Voorzitter, de ChristenUnie is blij met de zienswijze die het college heeft opgesteld. Hierin staat onder andere dat de eisen voor doorgaande bussen scherper moeten. We willen niet dat bussen onnodig opgeknipt worden in losse lijnen op station Haarlem en op de nieuwe OV-hub Haarlem Nieuw Zuid.

Wij zijn ook blij met de opmerking over veel beter openbaar vervoer over de Spaarndamseweg. Als hier elk kwartier een bus zou rijden dan zouden er veel meer mensen kiezen voor het openbaar vervoer.

Kernpunt van de Haarlemse zienswijze is waarom de metrobus niet veel beter geborgd wordt in het Programma van Eisen. Het is inderdaad vreemd dat hier nog geen duidelijkheid over is. Juist het programma van Eisen zou heel duidelijk moeten maken welke bussen van het metrobus concept onder deze nieuwe concessie vallen en welke onder de concessie Amstelland-Meerlanden. De reiziger zou geen last moeten hebben van concessiegrenzen.

 Hiervoor is meer nodig dan een zienswijze. Gaat het college hier ook bestuurlijk over overleggen?

Tenslotte zouden wij voor lijn 244 expliciet een halte in de omgeving van de Koepel opgenomen zien zodat deze lijn bestaande routes niet belast en expliciet gericht is op het bereiken van nieuwe groepen reizigers. De lijn naar Amsterdam Lelylaan zou bovendien moeten doorrijden naar het Surinameplein in Amsterdam om voor nog meer reizigers uit Haarlem aantrekkelijk te zijn.

 

« Terug