Niet bibliotheken sluiten en niet bezuinigen op Haarlem Pas en schoolzwemmen

DSC02759.JPGvrijdag 07 maart 2014 12:19

Helaas staan er een paar fouten in het Haarlems Weekblad van deze week. Dit zal zo spoedig mogelijk door de redactie van deze krant in de online editie worden gerectificeerd en volgende week ook in de papieren editie. Om misverstanden te voorkomen in dit artikel de echte standpunten van de ChristenUnie Haarlem over schoolzwemmen, Haarlem Pas en de bibliotheek.

De ChristenUnie Haarlem heeft afgelopen week als eerste partij in de stad een financiële doorrekening van haar plannen gepresenteerd. Haarlem moet fors bezuinigen en wij hebben ervoor gekozen voor de verkiezingen duidelijk te maken waarop wij vinden dat bezuinigd kan worden. Hierbij hebben we niet alleen eigen plannen opgenomen maar ook een reactie op de voorstellen die zijn opgesteld door ambtenaren voor mogelijke bezuinigingen. Hier zitten goede voorstellen tussen. Maar er zijn ook voorstellen waar de ChristenUnie het juist niet mee eens is. Helaas is in het stuk in het Haarlems Weekblad een aantal van deze voorstellen wel terecht gekomen als ware het dat het voorstellen van de ChristenUnie zouden zijn.

Om misverstanden te voorkomen:

- ChristenUnie Haarlem is juist VOOR behoud van het schoolzwemmen

- ChristenUnie Haarlem wil de Haarlem Pas NIET afschaffen. Dit is juist een goed instrument om mensen met een lager inkomen de mogelijkheid te geven goedkoper van voorzieningen gebruik te maken. We willen de Haarlem Pas zelfs uitbreiden. In ons verkiezingsprogramma staat: "De Haarlem Pas gaat ook korting geven op de contributie voor sportverenigingen voor mensen met een laag inkomen. Nu geldt dit alleen voor kinderen van ouders met een laag inkomen."

- ChristenUnie Haarlem pleit NIET voor sluiting van de bibliotheekvestigingen in de wijken. Open houden van bibliotheekvestigingen is geen doel op zich maar bezuinigen kan ook op een andere manier. De bibliotheek voldoet aan een behoefte en heeft inmiddels veel meer functies dan alleen het uitlenen van boeken. Zoveel mogelijk Haarlemmers moeten laagdrempelig gebruik kunnen maken van het aanbod. Wel kan worden bezuinigd op het budget voor de bibliotheek bijvoorbeeld door goedkopere, kleinschalige locaties in de wijken (bijvoorbeeld door samen te werken met bijvoorbeeld scholen) of door inzet van meer vrijwilligers naast de beroepskrachten. Daarnaast kan de bibliotheek meer eigen inkomsten genereren.

Archief > 2014 > maart