Fietsbruggen voor extra rijstroken Jan Gijzenbrug
Om de bereikbaarheid van Haarlem Noord te verbeteren moeten er op de Rijksstraatweg bij de Jan Gijzenbrug aan beide kanten aparte fietsbruggen komen. Op de bestaande brug ontstaat dan volgens de ChristenUnie ruimte voor extra rijstroken voor het afslaande autoverkeer waardoor doorgaande auto’s, fietsen en bussen niet meer worden gehinderd op dit verkeersknooppunt.
Lijsttrekker Frank Visser: “Het voordeel van deze oplossing is dat de bestaande brugconstructie niet hoeft te worden verbreed wat veel duurder is dan het bouwen van fietsbruggen. Wel moet misschien een boom verplaatst of vervangen worden en moet het oorlogsmonument een paar meter verplaatst worden.”
Er wordt al jaren gesproken over het oplossen van de wir war van verkeersstromen rond de Jan Gijzenbrug. Met name in de spits en op zaterdagen loopt het verkeer hier vast doordat auto’s stil komen te staan op de brug omdat ze willen afslaan en moeten wachten op verkeer uit de tegengestelde richting of op fietsers in dezelfde richting. Ook de bussen worden hierdoor gehinderd. “Een aparte busbaan op de hele Rijksstraatweg is helemaal niet nodig. Wat wel nodig is dat bussen, auto’s en fietsers op de grote kruispunten beter kunnen doorrijden. De Jan Gijzenbrug is het grootste knelpunt. Door deze brug aan te pakken kunnen de files op de Rijksstraatweg sterk worden beperkt”.
De ChristenUnie wil dat het voorstel verder wordt uitgewerkt door verkeersdeskundigen. “Wij zitten nu nog niet in de gemeenteraad, maar één van de eerste dingen die wij gaan doen als wij in de gemeenteraad worden gekozen is de gemeenteraad voorstellen om het college van B&W te vragen een haalbaarheidsonderzoek te doen naar de realisatie van de fietsbruggen.”
Schrijf een reactie via Facebook