Bid en stem voor Haarlem

Frank Visser-02-p_164x164donderdag 13 maart 2014 21:16

In het magazine van de beweging Geloven in de Stad, is deze week een artikel verschenen van onze lijsttrekker Frank Visser. "Ook al zijn christenen een minderheid in de stad, toch kunnen we veel goeds betekenen. Door ons handelen, door onze stem en door te bidden. Bid mee voor de mensen die in de gemeenteraad zullen komen, van welke partij dan ook!"

Op woensdag 19 maart mogen we weer naar de stembus. Overal strijden dan politieke partijen om zetels in de gemeenteraad. Wat kun jij als christen voor je stad betekenen?

Alle politieke partijen beschrijven hun visie en plannen in een programma. Daarbij maken ze keuzes, zowel praktische als principiële. De Bijbel geeft veel
richtlijnen over de inrichting van een gezonde samenleving. Denk aan de rol van het gezin en de overheid en goede zorg voor elkaar en voor de schepping.
Die richtlijnen kunnen een rol spelen in allerlei onderwerpen in de politiek. Dan worden de verschillen tussen de partijen ineens groter. Daarom is het goed om je te oriënteren op de vraag wat de drijfveren van politieke partijen zijn en hoe ze dit vertalen in hun standpunten en hun stijl.

Gebruik je stem en kies bewust!
- Geeft de gemeente wel/geen ruimte aan christelijk jeugd- en welzijnswerk, (jeugd)zorg en maatschappelijke opvang, zoals Youth for Christ (The Mall), het Leger des Heils en het Scharlaken Koord op dit moment bieden in Haarlem?
- Jagen we alleen de economie aan of is er ook oog voor de keerzijde van de 24-uurseconomie? Is de gemeente een schild voor de zwakken én een goed rentmeester van gemeenschapsgeld?
- Hoe gaat de gemeente om met prostitutie: is het een normaal beroep of helpt de gemeente prostituees die willen uitstappen en bestrijdt ze actief mensenhandel?
- Welke ruimte is er voor gezinnen om te kiezen voor christelijk onderwijs?
- Kiest de gemeente voor het voorkomen van drugsverslaving of gaat ze zelf wiet telen?

600 miljoen euro
Ongeacht de uitkomst van de verkiezingen ontstaan er straks nieuwe kansen voor alle christenen. Individueel én als gezamenlijke kerken in de regio. Immers, straks worden de gemeenten (in plaats van het Rijk) verantwoordelijk voor jeugdzorg, werk en inkomen en zorg aan langdurig zieken en ouderen. De partijen die straks worden gekozen bepalen hoe dit wordt geregeld. Haarlem heeft een enorme schuld van
bijna 600 miljoen euro! Ook als er op andere zaken wordt bezuinigd en er efficiënter wordt gewerkt, kan het gebeuren dat zorg wegvalt of minder wordt. Kerken kunnen (via netwerken van vrijwilligers) er zijn voor mensen die bij de gemeente niet meer of onvoldoende terecht kunnen. Zijn we er klaar voor onze kerkdeuren voor deze mensen te openen?

Zout en licht
de mensen die in de gemeenteraad zullen komen, van welke partij dan ook!

Frank Visser
Lijsttrekker ChristenUnie Haarlem