ChristenUnie terug in de raad, ruim 400 stemmen winst!

20140320 Feesttaart verkiezingsuitslagdonderdag 20 maart 2014 14:42

Na een spannende uitslagenavond is nu zeker dat de ChristenUnie na vier jaar afwezigheid weer terugkeert in de gemeenteraad van Haarlem. Lijsttrekker Frank Visser: "Ik wil alle Haarlemmers die op ons hebben gestemd hartelijk bedanken voor de steun. We gaan met een mooi team ons inzetten voor de bloei van de stad: opkomen voor de zwakkeren in de samenleving, het terugdringen van de schuld van de stad en een goede zorg voor het milieu. De ChristenUnie feliciteert ook de andere grote winnaars van deze verkiezingen: D66, CDA, Ouderen Partij Haarlem en Actiepartij."

De nu gepubliceerde uitslag is de "voorlopige definitieve" uitslag. Vrijdagochtend is de zitting van het hoofdstembureau en wordt de officiele uitslag vastgesteld, maar deze zal waarschijnlijk niet afwijken. De marge is voldoende om nu al zeker te zijn dat de ChristenUnie een zetel heeft gehaald.

In totaal heeft de ChristenUnie in Haarlem 1646 stemmen gehaald. Vier jaar geleden was dit 1238 en verloor de ChristenUnie haar raadszetel. De kiesdeler in Haarlem was dit keer 1645,69 stemmen. Dat betekent dat de ChristenUnie tot op de stem nauwkeurig de kiesdeler heeft gehaald en voor het eerst een volledige zetel heeft gehaald in Haarlem. In het verleden had de partij een restzetel. Visser: "Voor ons telt elke stem in Haarlem. Voor kleine partijen kan dit echt het verschil maken tussen wel of geen zetel. Ik ben blij met het vertrouwen van de kiezer in onze lijst die ook blijkt uit het grote aantal voorkeurstemmen voor onze kandidaten".

Hieronder het overzicht van stemmen van alle kandidaten van de ChristenUnie.

Nr  kandidaat  Aantal stemmen  Percentage
1. Visser, F.C. (Frank) (m) 885 53,77 %