Pak fietsenchaos aan

20140508_161641vrijdag 09 mei 2014 16:21

Een werkgroep van gemeente, bewoners en ondernemers denkt na over oplossingen voor het fietsparkeren in met name de binnenstad en rond het station. Het fietsgebruik is de afgelopen jaren zo fors toegenomen dat er veel te weinig stallingruimte is. De ChristenUnie wil nu snel een actieplan. “Jaren geleden zou er al een nota fietsparkeren komen. Deze is echter niet verder gekomen dan een concept omdat er geen geld was voor de uitvoering. Er is nu wel een discussiestuk vol met goede ideeën, maar dit stuk heeft geen enkele status. De ChristenUnie roept het nieuwe college op extra geld vrij te maken om snel meer stallingruimte te creëren voor de fiets.”, aldus raadslid Frank Visser.

Prioriteit heeft het fietsparkeren rond het station. Visser: “Je struikelt hier over de fietsen. Er komt op het Kennemerplein aan de noordzijde van het station wel een nieuwe fietsflat met 1700 plekken. Nu is echter al bekend dat dit veel te weinig zal zijn. De gemeente denkt over 600 extra plekken maar heeft nog geen idee waar deze gerealiseerd moeten worden.”

Een ander plan is om een deel van de Beynesgarage om te bouwen tot fietsenstalling. Er zijn hier genoeg autoparkeerplekken die niet gebruikt worden. “De ChristenUnie wil hier snel een voorstel van zien. Ook moet het college gaan onderhandelen met NS over de bewaakte stalling. Die staat nu regelmatig voor 1/3 leeg (zie foto). Dat zijn zo 300 a 400 plekken! Het is beter deze stalling gratis te maken en mensen alleen te laten betalen als ze hun fiets langer dan een dag laten staan.”

Archief > 2014 > mei