Burgemeester tekent alsnog petitie Kinderpardon

Asielzoekers-4992woensdag 14 mei 2014 17:19

Burgemeester Schneiders heeft de gemeenteraad laten weten alsnog de landelijke oproep van burgemeesters over het ruimhartig toepassen van het Kinderpardon te tekenen. Eerder deze week kondigde de ChristenUnie een motie aan voor de gemeenteraad van a.s. donderdag. Raadslid Frank Visser: "De ChristenUnie is blij dat de burgemeester de oproep alsnog tekent. Wij gaan nog in overleg met andere fracties of we nog een motie in zullen dienen om ook namens de gemeenteraad een duidelijk signaal te geven richting staatssecretaris Teeven."

Vorige week stelde de ChristenUnie de kwestie aan de orde in een commissievergadering. De burgemeester gaf toen aan terughoudend te zijn in het tekenen van petities en dat hem geen gevallen bekend waren in Haarlem van asielzoekers die buiten het Kinderpardon vielen. Ook gaf de burgemeester aan in dergelijke gevallen goede ervaringen te hebben met stille diplomatie. De afgelopen week heeft de ChristenUnie achterhaald dat er wel enkele gevallen zijn in Haarlem en is de burgemeester door Vluchtelingenwerk geinformeerd over een specifiek geval van een in Haarlem woonachtig kind waarvan een verzoek voor het Kinderpardon recent is afgewezen.

Aangezien er nu dus sprake is van nieuwe informatie en volgens de burgemeester de petitie in de media en politiek inmiddels een zware lading heeft gekregen zal de burgemeester ter voorkoming van verkeerde beeldvorming de petitie toch tekenen. Hij is daarmee de 290ste burgemeester van Nederland die de oproep ondertekent.

Archief > 2014 > mei