Haarlem laat voor 3e jaar op rij subsidies liggen

DSCN1757vrijdag 12 september 2014 14:14

Het Haarlemse college van B&W wil dit jaar voor het derde jaar op rij geen provinciale subsidie aanvragen voor verbetering van de fiets- en OV-infrastructuur. De ChristenUnie vindt dit een gemiste kans aangezien de provincie bereid is per project 50% mee te betalen. “Gemeenten in de regio Haarlem-IJmond kregen dit jaar samen 4 miljoen euro. Haarlem kreeg hiervan slechts 52.000 euro en dit geld wordt zelfs teruggestort omdat het project niet doorgaat. Een kleine gemeente als Heemskerk kreeg dit jaar echter 1 miljoen euro!”, aldus gemeenteraadslid Frank Visser die schriftelijke vragen over de kwestie heeft gesteld.

Haarlem heeft nog flinke onderhoudsachterstanden en beperkte budgetten. “Dan moet je dus slim gebruik maken van de subsidies die andere overheden bieden. Toch laten we deze miljoenen liggen voor bijvoorbeeld de aanpak van de Jan Gijzenkade, Bernadottelaan, IJdijk en Westergracht. De subsidie kan maar 1x per jaar worden aangevraagd. Doordat de gemeente projecten steeds uitstelt kan ze straks wel eens te laat zijn. Er is namelijk kans dat de provinciale subsidiepot verdwijnt. Dan moet de gemeente de aanpak van deze wegen die al jaren in de planning staat straks helemaal zelf betalen. Daar is geen geld voor en dus zullen inwoners dan te maken krijgen met nog meer slecht onderhouden wegen. Ik wil daarom dat het college alsnog subsidie aanvraagt. Daarvoor heeft het college nog precies een week de tijd, want de deadline is 19 september!”

Haarlem, 12 september 2014

Betreft: Raadsvragen ex artikel 38 over benutting BDU-subsidies

Geacht College,

Hierbij stuur ik u een serie schriftelijke vragen over de benutting van de provinciale BDU-subsidies door de gemeente Haarlem.

Vanwege het spoedeisende karakter (zie vraag 12) zou ik u willen vragen of het mogelijk is deze vragen uiterlijk donderdag 18 september voor de vergadering van de commissie beheer te beantwoorden zodat deze eventueel nog kort in het kader van de rondvraag of een extra agendapunt kunnen worden behandeld.

Bij voorbaat dank voor de beantwoording.

Met vriendelijke groet,

Frank Visser
Fractievoorzitter ChristenUnie Haarlem

Bijlagen:

1. Schriftelijke vragen ex. 38
  2. Lijst potentiele projecten volgens de Fietsersbond
  3. Voorstel Fietsersbond BDU-aanvraag De Entree (aparte PDF)
  4. Voorstel Fietsersbond BDU-aanvraag Kleine Houtbrug (aparte PDF)

Bijlage 1: Schriftelijke vragen ex. 38

Toelichting

De afgelopen twee jaar heeft de gemeente Haarlem nauwelijks gebruik gemaakt van de provinciale subsidie “BDU kleine infrastructuur”. Voor zover wij weten is er alleen een kleine subsidie gevraagd voor het kleine project Kleine Houtweg – Rustenburgerlaan. De ChristenUnie-fractie vindt dit een gemiste kans aangezien Haarlem kampt met beperkte budgetten voor onderhoud en aanleg van infrastructuur en de provincie bereid is 50% aan projecten bij te dragen.

De deadline voor aanvragen van de BDU 2015 is 19 september 2014. Nu is ons ter ore gekomen dat Haarlem voor het derde jaar op rij geen subsidie gaat aanvragen. Projecten zouden nog niet gereed zijn voor een aanvraag. De ChristenUnie vraagt zich af hoe dit mogelijk is nu er in de gemeenteraad al meerdere keren aandacht is gevraagd voor het benutten van subsidies en de wethouder reeds op 20 juli door de Fietsersbond is geattendeerd op de deadline van 19 september. De ChristenUnie hoopt dat de gemeente voor 2015 alsnog actief subsidies gaat aanvragen voor het verbeteren van de fietsinfrastructuur van Haarlem.

De ChristenUnie-fractie heeft hierover de volgende vragen:

Vragen over benutten BDU-subsidie

1. Klopt het dat door de provincie Noord-Holland aan de regio Haarlem-IJmond in 2014 bijna 4 miljoen euro subsidie is toegekend uit de pot “BDU kleine infrastructuur”, maar dat hiervan slechts 52.093 euro terecht is gekomen bij Haarlem?
  2. Klopt het dat de wethouder beheer op 20 juli van de Fietsersbond een lijst projecten heeft ontvangen (zie bijlage 2) die in aanmerking zouden kunnen komen voor de subsidieregeling BDU kleine infrastructuur waarbij de provincie bereid is tot 50% van de projectkosten te betalen?
  3. Klopt het dat de gebiedsmanagers van GOB in een overleg met de Fietsersbond op 20 augustus hebben aangegeven dat de meeste aangegeven projecten uit bijlage 2 bij deze schriftelijke vragen BDU-waardig zijn, maar nog niet voor de volgende tender omdat ontwerp en begroting nog niet rond zijn?
  4. Klopt het dat ontwerp en begroting voor een dergelijke aanvraag nog niet dichtgetimmerd hoeven te zijn om een aanvraag te kunnen doen en dat een eenvoudig invulformulier voldoende is voor de subsidieaanvraag? [1]
  5. Deelt u de mening dat fietsinfrastructuur meestal wordt aangelegd binnen de bestaande verharding zodat er geen sprake is van areaaluitbreiding en dus ook geld uit het onderhoudsbudget kan worden ingezet voor de eigen bijdrage van de gemeente aan herinrichtingsprojecten?
  6. Bent u bekend met de strategie van de gemeente Bloemendaal die spaart voor de volledige kosten van een project en een toegekende subsidie ziet als meevaller die dan weer kan worden ingezet voor andere projecten? Bent u bereid deze strategie ook toe te gaan passen zodat Haarlem voor elke binnen gehaalde subsidie weer een extra project kan starten?
  7. Klopt het dat projecten alleen in aanmerking komen voor subsidie als de aanbesteding nog niet gestart is en de subsidie slechts 1x per jaar kan worden aangevraagd? Deelt u de mening dat de gemeente Haarlem daarom beter niet kan wachten totdat de ontwerpfase helemaal afgerond is omdat een subsidie aanvraag dan kan betekenen dat het project met maximaal 1 jaar vertraagd omdat er niet gelijk gestart kan worden met de aanbestedingsfase?
  8. Klopt het dat de kans op toekenning is groot omdat er te weinig subsidie wordt aangevraagd in de provincie en er de afgelopen twee jaar jaarlijks bijna 5 miljoen euro is overgebleven? Deelt u de mening dat te veel aanvragen in 1x indienen echter een risico is omdat immers maar een beperkt aantal aanvragen per jaar wordt toegekend en de gemeente Haarlem moet concurreren met andere gemeenten?
  9. Klopt het dat gemeenten in de regio de laatste jaren minder subsidie aanvragen uit de BDU omdat de bijdrage is verlaagd van 90 naar 50%? Bent u er mee bekend dat het grootste deel van het BDU geld uit onze regio hierdoor de laatste jaren naar de gemeente Heemskerk gaat die wel actief subsidie aanvraagt? Klopt het dat het hier vaak om minder belangrijke projecten gaat en dat de provincie daardoor nu zelfs overweegt om het budget voor BDU kleine infrastructuur deels te verschuiven naar andere domeinen? Deelt u de mening dat hierdoor het risico bestaat dat Haarlem straks een lege subsidiepot treft als de gemeente volgend jaar eindelijk weer serieuze subsidie-aanvragen zou doen?
  10. Deelt u de mening dat, indien de gemeenteraad onverhoopt een projectaanvraag niet zou steunen, een subsidieaanvraag altijd nog ingetrokken kan worden?
  11. Waarom is er geen meerjarenplanning voor dit soort subsidieaanvragen zodat Haarlem jaarlijks de maximale subsidie kan proberen binnen te halen? Klopt het dat er in het ambtelijk apparaat geen coördinator subsidies is om dit te stroomlijnen?
  12. Bent u bereid alsnog er voor zorg te dragen dat uiterlijk 19 september een subsidieaanvraag op de deurmat valt van de provincie en de gemeenteraad hierover uiterlijk 18 september voorafgaand aan de vergadering van de commissie beheer te informeren?

Vragen over specifieke projecten uit de bijlage

13. Welke afspraken zijn er vastgelegd over het fietspad Noord-Zuid door De Entree? Klopt het contractueel niet is vastgelegd dat de ontwikkelaar hier een bijdrage aan levert? Kunt u dit toelichten want dit was toch wel altijd de bedoeling?

14. Klopt het dat het GOB van mening is dat er voor de Kleine Houtbrug geen onderhoudsbehoefte is? Kunt u dit verklaren aangezien de VRI installatie gepland staat om vervangen te worden en er een aangenomen motie van de gemeenteraad is om dit punt aan te pakken? Wanneer gaat u deze motie uitvoeren?

Bijlage 2: Lijst projecten volgens de Fietsersbond

Wij stellen voor om subsidie aan te vragen voor:

- fietspad noord-zuid door De Entree (eigen bijdrage = bijdrage vd ontwikkelaar)

- aanpassing Kleine Houtbrug (keerlus aanleggen zodat VRI kan vervallen, motie 2010) (eigen bijdrage = kostenbesparing vervanging VRI kast, tevens moet onderhoud plaatsvinden aan de brug; een waterdichte laag aanbrengen en reparatie van asfalt op de Gasthuissingel) [In bijlagen 3 en 4 info over deze twee projecten.]

Daar kunnen de volgende onderhoudsprojecten uit gebiedsopgaven 2014 aan worden toegevoegd:

- Jan Gijzenkade (aanleg fietspaden, of enkel fietspad JGK noordzijde en fietsstraat JGK zuidzijde van de vaart)

- IJdijk Spaarndam herinrichting + aanleg parkeerterrein [motie 2012]

- Beatrixplein, herinrichting

- Bernadottelaan

- Leidsevaart thv Bavo: aanleg fietspad

- Westergracht (tegelfietspad vervangen door asfaltpad)

- Churchilllaan (NB: dit project heeft niet onze prioriteit)

- Friese Varkenmarkt & Hooimarkt

Daarnaast zou het goed zijn als er een planning is voor subsidiabele projecten in de komende jaren.

Bijvoorbeeld:

- Rode Loper Noord

- Rijksstraatweg, verbetering & verbreding fietspaden

- Stresemannlaan, aanleg fietspaden

- Van Zeggelenplein, aanleg fietspaden

- Barrevoetestraat, herinrichting

- Leidsevaart (ts Raaksbruggen - Westergracht), aanleg fietspaden

- Boerhaavelaan, aanleg fietspaden

- Kinderhuisvest-Kenaupark, verbetering en deels aanleg fietspaden

Archief > 2014 > september