Vernieuwing Buitenrustbruggen

donderdag 18 september 2014 22:30

De Buitenrustbruggen over het Spaarne zijn technisch verouderd en zullen worden vernieuwd. De commissie beheer adviseerde het college over de te kiezen variant. Alle partijen gaven daarbij de voorkeur aan vervanging van de ophaalbruggen. De dekken van de vaste bruggen zullen worden herstelt. De kosten zijn ruim 4,5 miljoen euro.

Een goedkopere variant was om ook van de ophaalbruggen alleen de brugdekken te herstellen. Deze variant zou ruim 2,5 miljoen euro kosten. Met deze variant zullen echter binnen 5 tot 10 jaar alsnog de aandrijving, de torens en balansen moeten worden vervangen en zijn er hogere onderhoudskosten. Het totaal vernieuwen van alle bruggen kost 6 miljoen euro. De gemeenteraad kiest hier niet voor omdat dit geld er niet is. Bovendien zet de gemeenteraad op lange termijn in op de bouw van een Mariatunnel voor het doorgaande verkeer waarna de Buitenrustbruggen minder intensief zullen worden gebruikt.

Wel willen alle fracties meer informatie over de onderhoudskosten van de verschillende varianten. Raadslid Frank Visser: “Je kunt bedragen voor onderhoud niet zomaar bij elkaar op tellen. Een euro die over tien jaar wordt uitgegeven is door de rente minder waard dan als je hem nu uitgeeft”. De ChristenUnie heeft gevraagd of de wethouder ook kan onderzoeken of het goedkoper is om bij de aanbesteding van de brugvernieuwing ook het langjarig onderhoud mee te nemen. “Door één aannemer verantwoordelijk te maken kan deze bij het herstel van de bruggen rekening houden met de onderhoudskosten”

Archief > 2014 > september