Nieuwe beheer en onderhoudscontracten

DSC02676.JPGdonderdag 25 september 2014 22:39

We geven per jaar een kleine 35 miljoen uit aan beheer en onderhoud van onze stad. Veel geld dus. Prima om alle contracten voor beheer en onderhoud van de stad te verzakelijken en te bundelen in een beperkt aantal pakketten, een deel voor Spaarnelanden en een deel voor marktpartijen.

Spaarnelanden was in het verleden te duur. Ik sluit me wat dit betreft aan bij de complimenten van de VVD en PvdA voor de nu gekozen betere contracten.

Mijn fractie vindt het wel jammer dat we dit de nieuwe contracten bespreken los van de invulling van de bezuinigingen. Langlopende contracten kunnen efficiënter en goedkoper zijn. Maar juist omdat we de gevolgen van de bezuinigingen niet kunnen overzien vindt de ChristenUnie voor de eerste periode een looptijd van 4 jaar te lang. Wat als we over een jaar concluderen dat aanpassingen nodig zijn omdat de bezuinigingen die we komende maand gaan vaststellen nog zeer slechte resultaten hebben. Dan wordt schuiven heel lastig.

Mooi dat beheeropdrachten straks beter worden gespreid over het jaar. Ik begrijp dat er een beheerplan blijft. Ik verzoek de wethouder dit jaarlijks op tijd toe te sturen zodat de raad in het kader van de begroting nog kan bijsturen, bijvoorbeeld als we beheer willen uitstellen gezien voorziene grote reconstructie of toch andere prioriteiten.

Mijn fractie heeft grote moeite met de vaste omvang van het contract van Spaarnelanden. Het gaat om bijna 30 mln. Zo is er nauwelijks mogelijkheid tot sturing. Kan dit niet worden opgezegd? Er moet toch een juridische truc hiervoor zijn. De ChristenUnie wil niet perse van Spaarnelanden af maar wel de mogelijkheid hebben om in de toekomst meer aan te besteden. Waarom zijn de mogelijkheden hiervoor niet in beeld gebracht? Natuurlijk draagt Spaarnelanden ook bij aan sociale doelen, maar voorzitter, de sociale taakstelling kan je ook bereiken via social return. Ik lees nergens dat dit bij het deel dat wel wordt aanbesteed wel gebeurt.

En als opzeggen echt niet kan kan het volume van de opdracht van Spaarnelanden dan via een “boekhoudkundige truc” niet geleidelijk worden verlaagd? Dit kan volgens mij door te kijken naar de toenemende opbrengsten van afvalrecycling. Als we kijken naar deze extra inkomsten van afvalrecycling, die bovenop de inkomsten komen van de afgelopen jaren lijkt mij daar een juridisch houdbaar rationeel argument voor. Ik weet dat dit normaal terug gaat naar de afvalstoffenheffing maar de burger kan dit geld ook terugkrijgen doordat uiteindelijk de contracten goedkoper worden.

Voorzitter, de ChristenUnie stelt voor het contract slechts 2 jaar te laten duren en de tussenliggende periode gebruiken om het contract met Spaarnelanden flexibel te maken. Als de wethouder dat niet toezegt dan komen wij waarschijnlijk met een motie op dit punt.

Tenslotte nog twee vragen:

-           Parkeren kost per jaar 4 mln, wegenverhardingen iets minder dan 3 miljoen. Dat vind ik opmerkelijk. Kan dat parkeren niet goedkoper zodat er meer geld is voor wegverhardingen? Ik vond de vraag van de VVD hierover goed. We moeten kijken of het niet efficienter is domein parkeren op de markt te zetten.

-          En het werken in regie: dat klinkt mooi maar welke rol is hierbij nog voor de gemeenteraad? Een klein bruggetje naar de bespreking over de onderhoudsniveaus die we binnenkort nog hebben. Stel we vragen in de commissie aandacht voor een rommelig park… Terwijl het onderhoud op het domein “groen” globaal in de stad wel voldoet aan het vastgestelde niveau, en dit parkje gewoon een uitschieter is en pas op termijn wordt opgepakt.

Archief > 2014 > september