Respijtzorg efficiënt organiseren

iStock_000020673198Large3vrijdag 09 januari 2015 23:16

Bij de bespreking over een aantal uitvoeringsbesluiten transitie sociaal domein sprak schaduwraadslid Rosa Barth namens de ChristenUnie over de organisatie van de respijtzorg voor mantelzorgers.

Voorzitter, voorop gesteld dat ik het betreur dat het mantelzorgcompliment verdwijnt, vind ik het mooi dat er een kleine 6 ton vrijkomt voor de ondersteuning van mantelzorgers. Hiervan gaat 234.000 euro naar respijtzorg en daarvan het overgrote deel naar een respijtzorgmakelaar. Er blijft een klein deel over voor respijtzorg voor acute crisissituaties. Is dit wel een goede besteding? Het voorstel van de ChristenUnie is om respijtzorg gewoon in te kopen bij bestaande verzorgingshuizen door hier bedden te reserveren. Er komen er ten slotte voldoende leeg. De bestaande cliëntenadviseurs van de stichtingen die deze verzorgingstehuizen beheren kunnen dan prima die makelaarsfunctie vervullen.

En waarom niet ook een soort PGB voor respijtzorg organiseren? Er zijn mensen die absoluut niet in een verpleeghuis willen, maar wel bijvoorbeeld respijtzorg aan huis zouden accepteren, zodat de mantelzorger toch een weekend weg kan. De ChristenUnie wil dat een deel van het respijtzorgbudget hiervoor beschikbaar komt. Het zou een soort mantelzorgcompliment oude stijl kunnen zijn, die alleen wordt uitbetaald voor respijtzorg. Is de wethouder hiertoe bereid?

De dagbesteding moet meer naar het welzijnswerk. Het is goedkoper en versterkt de integratie in de samenleving en saamhorigheid in de buurt. HaarlemEffect en Dock krijgen hiervoor 3 ton. De ChristenUnie vindt het idee prima, maar vindt dit erg top down overkomen. Alsof professionals van welzijnsorganisaties dit het beste kunnen organiseren. Naar mijn idee slagen deze initiatieven slechts als die door de buurt worden gedragen. Ook wijkraden of kerken zouden beloond kunnen worden als ze dit soort activiteiten opzetten. Waarom gaat de 3 ton volledig naar HaarlemEffect en Dock?

Archief > 2015 > januari