Gemeenteraden bundelen krachten Kennemerlijn

DSC02794.JPGwoensdag 21 januari 2015 12:12

ChristenUnie en CDA fracties in Haarlem, Velsen, Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest, Castricum, Heiloo en Alkmaar organiseren voor alle gemeenteraden in de regio op 28 januari een informatiemarkt over de toekomst van de Kennemerlijn (Haarlem-Uitgeest-Alkmaar).

Aanleiding is de wijziging van de dienstregeling die eind dit jaar ingaat waardoor er minder treinen op dit traject gaan rijden. De raadsleden willen dan alternatieven bespreken die het openbaar vervoer in de regio juist verbeteren. NS wordt uitgenodigd de plannen toe te lichten en de provincie wordt uitgedaagd haar aandeel te leveren om meer reizigers te trekken door het verbeteren van bus aansluitingen en door ruimtelijke ontwikkelingen rond stations.

NS kondigde vorig jaar aan de sneltrein Haarlem-Uitgeest-Alkmaar te willen vervangen door een stoptrein. In de daluren zouden bovendien nog maar 2 in plaats van 4 treinen per uur gaan rijden tussen Haarlem en Uitgeest. “Vanuit veel politieke partijen in de regio zijn de bezwaren geuit tegen de plannen van NS en acties van reizigersorganisaties gesteund. Inmiddels heeft NS de plannen aangepast. De intercity blijft maar zal alleen nog maar in de spits rijden in de spitsrichting. Dit blijft echter een verslechtering. Het is wat ons betreft nu tijd voor een gezamenlijke actie om te kijken hoe we het openbaar vervoer op deze corridor de komende jaren juist kunnen verbeteren”, aldus Frank Visser, gemeenteraadslid voor de ChristenUnie in Haarlem.

ChristenUnie en CDA zien kansen om de dienstregeling juist uit te breiden nu het aantal inwoners in dit deel van de Randstad groeit. “Recent heeft een provinciale Taskforce ook een rapport uitgebracht dat wijst op de kansen voor de verdere ruimtelijke ontwikkeling en vervoersgroei rond de Kennemerlijn. Ik wil weten wat de provincie nu concreet gaat doen”, aldus Rob Toman, gemeenteraadslid voor het CDA in Beverwijk. Tijdens de bijeenkomst zal daarom gesproken worden door de auteur van dit rapport. Ook gedeputeerde Talsma van de provincie Noord-Holland zal spreken en een vertegenwoordiger van reizigersvereniging ROVER zal reageren op de voorstellen.

De partijen wijzen er op dat het uitkleden van de spoordienstregeling op een heel slecht moment komt. “De Velsertunnel gaat in 2016 in verband met groot onderhoud 9 maanden dicht. Voor de auto ligt er een uitgewerkt bereikbaarheidsplan met o.a. calamiteitenbogen en aangepaste bewegwijzering. Maar er is nog geen plan voor het openbaar vervoer”, aldus Leen de Winter, gemeenteraadslid voor de ChristenUnie in Velsen. Kees Romeijnders van CDA Heemskerk: “NS zou volgens ons juist gedurende deze onderhoudsperiode door een aantrekkelijke dienstregeling en bijbehorende arrangementen reizigers de trein in kunnen lokken in de hoop dat het aantal reizigers hierna structureel op een hoger niveau blijft. Hierdoor zouden ook de verwachte knelpunten op de weg gedurende de sluiting van de Velsertunnel kunnen worden beperkt.” Volgens Cees Sintenie van het CDA Velsen kan de lokale bus vervoerder daar ook een belangrijke rol inspelen. Op het tijdstip van het verspreiden van dit bericht is de nieuwe concessiehouder nog niet bekend maar zal zeker uitgenodigd worden bij de informatieve bijeenkomst. GS zal naar verwachting op 20 januari een besluit nemen over de nieuwe aanbesteding en wie het gegund zal worden.

De informatiemarkt is ook toegankelijk voor publiek. Locatie: Gemeentehuis Velsen, Dudokplein 1 in IJmuiden. Tijd: 20-22 uur. Zaal open vanaf 19.30 uur.

Archief > 2015 > januari