Ingrijpen bij VIVA Thuiszorg

logoVivaZorggroepNewvrijdag 23 januari 2015 20:35

Vanaf 1 januari 2015 is de gemeente Haarlem verantwoordelijk voor de hulp bij het huishouden, de vroegere thuiszorg. Haarlem heeft er ondanks de bezuinigingen niet voor gekozen om de hulp in het huishouden voor de lichtste groep clienten helemaal te schrappen zoals in sommige andere gemeenten is gedaan. In plaats daarvan wordt zorg op maat geboden. Waar de overgang bij de meeste zorgverleners goed lijkt te zijn gegaan is de gemeente overspoelt met klachten van inwoners die klant zijn bij VIVA.

Van de ene op de andere dag zijn alle VIVA klanten hun vaste hulp kwijt en hebben mensen minder uren gekregen zonder dat het beloofde keukentafelgesprek heeft plaatsgevonden. Raadslid Frank Visser: “Viva houdt zich niet aan de afspraken en het college moet snel orde op zaken stellen” 

Haarlem heeft in de contracten afgesproken dat klanten hun vaste hulp houden. Volgens VIVA geldt deze afspraak echter pas met ingang van het nieuwe contract. VIVA heeft gekozen voor het toewijzen van nieuwe hulpen bij de start van het contract. Als reden wordt gegeven dat zo het keukentafelgesprek met een frisse blik zou worden gevoerd. Visser: “Ik vind dit een vreemde interpretatie. Zo heeft het college het niet aan de raad vertelt toen wij de uitgangspunten van hulp bij het huishouden vaststelden afgelopen najaar.”

Een raadsmeerderheid heeft in een motie uitgesproken dat het college VIVA in gebreke moet stellen. De wethouder gaat de komende dagen in gesprek met VIVA. Visser: “Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt. De ChristenUnie vindt dat je zo niet met hulpbehoevende moet omgaan. Zij werden compleet overvallen. De vaste hulpen hebben niet eens fatsoenlijk afscheid kunnen nemen. En dat terwijl in het contract staat dat respectvol met clienten moet worden omgegaan. Bij de overgang naar een nieuw systeem waarbij sommige mensen ook minder uren krijgen bestaat er natuurlijk niet 100% garantie. Maar er is wel een inspanningsverplichting afgesproken. Alle andere zorgverleners lijken de overgang veel zorgvuldiger te hebben aangepakt door clienten wel duidelijk te informeren en zo veel mogelijk de vaste hulpen te laten houden”

Ook is het opmerkelijk dat clienten van VIVA vlak voor 1 januari hebben gehoord dat ze veel minder uren zorg krijgen terwijl het keukentafelgesprek nog niet heeft plaatsgevonden. Sommigen hebben zelfs twee weken geen zorg gehad. Visser: "De keukentafelgesprekken zijn bedoeld om in gesprek met de client en bijvoorbeeld mantelzorgers zorg op maat te bieden. Uit een proef vorig jaar blijkt dat ondanks de bezuinigingen toch goede zorg geboden kan worden. Dat betekent soms minder uren en dat moet zorgvuldig gebeuren. Wij willen dat mensen niet minder zorg krijgen totdat het keukentafelgesprek heeft plaatsgevonden”

Ook is een motie aangenomen waarin het college wordt gevraagd onderzoek te doen naar een objectief formulier voor de keukentafelgesprekken zodat deze gesprekken bij de verschillende organisaties zoveel mogelijk op dezelfde manier worden gevoerd. Visser: “Zo willen we proberen te voorkomen dat in vergelijkbare situaties mensen totaal verschillende zorg krijgen. Voldoende zorg moet niet afhangen van de mondigheid van de zorgbehoevende of zijn naasten”

Beide moties werden gesteund door de PvdA al maakte de PvdA wel een kanttekening bij het “in gebreke stellen”. Coalitiepartijen CDA, GroenLinks en D66 steunden de moties niet. Een motie van SP, Actiepartij en ChristenUnie om ook een clienttevredenheidsonderzoek te doen onder alle cliënten en daarbij ook de kwaliteit van de huishoudelijke ondersteuning te bekijken kreeg onvoldoende steun. Dit geldt ook voor een motie over de hoogte van het salaris van de topman van VIVA.

 

Motie: Huishoudelijke hulp moet het college een zorg zijn (SP, PvdA, Actiepartij, Trots Haarlem, ChristenUnie, OPHaarlem, VVD)

De Haarlemse gemeenteraad in vergadering bijeen op donderdag 22 januari 2015,

Constaterende dat

  • In het contract met Viva het streven naar een vaste medewerker voor de cliënt is opgenomen;
  • Vanaf 1 januari 2015 Viva bewust en stelselmatig de vaste medewerker vervangt door een nieuwe medewerker;
  • Viva vanaf 1 januari 2015 zonder gedegen (voor)onderzoek het aantal uren per cliënt inkort en meestal halveert, waarbij het leveren van maatwerk achterwege blijft;

Overwegende dat

  • De bepalingen van de "Offerteaanvraag Wmo 2015" onderdeel uitmaken van de overeenkomst die met Viva is gesloten. Volgens de Offerteaanvraag "de huishoudelijke ondersteuning een maatwerkvoorziening is en bij het leveren van die voorziening respectvol met de cliënt dient te worden omgegaan en over de te maken keuzen in ondersteuning met hem wordt overlegd op basis van goede informatie over de daaraan verbonden consequenties";
  • Op grond van diezelfde Offerteaanvraag in overleg met de cliënt een individueel hulpplan dient te worden opgesteld;

Is van mening dat

  • Viva de inspanningsverplichting niet nakomt om de cliënt zijn vaste medewerker te laten behouden;
  • Viva de kwaliteitseisen die de offerteaanvraag Wmo oplegt doelbewust niet nakomt;

Draagt het college op:

  • Viva in gebreke te stellen wegens het niet nakomen van bovengenoemde contractuele verplichtingen;
  • Viva op te dragen om binnen 30 dagen alsnog aan die voorwaarden te voldoen;
  • Viva op te dragen om tot op het tijdstip dat in overleg met de cliënt een individueel hulpplan is opgesteld het aantal uren voor de cliënt te handhaven op tie 2014;

en gaat over tot de orde van de dag.

 

Motie: Gelijke monniken, gelijke kappen (SP, Actiepartij, ChristenUnie, Trots Haarlem)

De Haarlemse gemeenteraad in vergadering bijeen op donderdag 22 januari 2015,

Constaterende dat

  • leder zorgaanbieder een Individueel hulpplan opstelt aan de hand van een door die zorgaanbieder opgesteld vragenformulier;
  • Het zodoende voorkomt dat voor cliënten van thuiszorg, die onder gelijke omstandigheden verkeren, toch een verschillend aantal uren huishoudelijke ondersteuning krijgen toegekend;
  • Door een onvoldoende duidelijk en concreet vragenformulier die verschillen zelfs voorkomen bij dezelfde zorgaanbieder;

Overwegende dat

  • Het daarom van groot belang is dat de gemeente een eenduidig vragenformulier opstelt, in de toekomst te gebruiken door alle medewerkers van de zorgaanbieders om verschillen in het aantal vastgestelde uren bij gelijke omstandigheden te voorkomen;
  • In dat vragenformulier ook een indicatie wordt gegeven voor de tijd die een bepaalde activiteit kost, zodat een objectieve grondslag aanwezig is voor het aantal vast te stellen uren;

Draagt het college op om:

  • Een vragenformulier op te stellen dat aan deze voorwaarden voldoet;
  • Alle aanbieders van huishoudelijke ondersteuning te verplichten om dat vragenformulier te gaan gebruiken voor het opstellen van een individueel hulpplan.

en gaat over tot de orde van de dag.

« Terug

Archief > 2015 > januari

Geen berichten gevonden