Kamervragen treindienstregeling Amsterdam-Haarlem-Zandvoort
Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber van de ChristenUnie heeft schriftelijke vragen gesteld aan staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur & Milieu over de spoordienstregeling Amsterdam-Haarlem-Zandvoort. Aanleiding is de nieuwe dienstregeling die op 14 december is ingegaan. In deze dienstregeling staan de sprinters Amsterdam-Haarlem-Zandvoort 13x per dag 10 minuten stil op station Haarlem in verband met een conflicterend pad van een goederentrein.
De ChristenUnie is hierover verbaasd omdat het aantal treinen rond Haarlem de afgelopen jaren niet gewijzigd is. Verder zijn er landelijke afspraken dat in overbelaste situaties aanvragen voor reizigerstreinen voorrang hebben op goederentreinen. De vraag van de ChristenUnie is waarom dit in dit geval niet is gebeurd. Verder vraagt Carla Dik-Faber of de staatssecretaris in overleg kan gaan met ProRail en NS om het probleem in de dienstregeling zo spoedig mogelijk op te lossen zodat uiterlijk bij de start van het strandseizoen de verbinding Amsterdam-Zandvoort weer optimaal is.
Vragen van het lid Dik-Faber (ChristenUnie) aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu over de NS dienstregeling Amsterdam-Haarlem-Zandvoort
- Heeft u kennisgenomen van:
a. Het bericht “Rover wil oplossing voor trage sprinter naar Zandvoort”?1
b. Het NS besluit dienstregeling 2015 d.d. 1 april 2014?2
c. De NS ontheffingsverzoeken dienstregeling 2015 d.d. 31 oktober 2014?3
d. Het LOCOV advies ontheffingsverzoeken dienstregeling 2015 d.d. 21 november 2014?4
e. Het NS besluit ontheffingsverzoeken dienstregeling 2015 d.d. 17 december 2014?5
- Klopt het dat het 13x per dag verslechteren van de reistijd van de sprinter Amsterdam Zandvoort met 10 minuten (van 30 naar 40 minuten) wordt veroorzaakt door het inpassen van goederentreinen?
- Kunt u aangeven hoe vaak deze 13 goederenpaden gemiddeld per dag daadwerkelijk worden gebruikt?
- Vindt u het net als ik onwenselijk dat de dienstregeling voor reizigers zelfs in de spits en op dagen met veel strandvervoer fors verslechtert, terwijl het treinaanbod (aantal treinen per uur per verbinding) rond station Haarlem niet gewijzigd is en er rond station Haarlem voldoende wachtsporen zijn voor goederentreinen?
- Deelt u de mening van NS dat in deze situatie een overbelastverklaring geen optie is? Zo ja, kunt u dit onderbouwen vanuit uw visie dat de reiziger op 1, 2 en 3 moet staan?
- Klopt het dat de prioriteitsvolgorde uit artikel 10 van het besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur, waarbij personentreinen voorrang hebben op goederentreinen, alleen wordt toegepast indien een overbelastverklaring is afgegeven?
- Deelt u de mening dat er situaties zijn waarin een overbelastverklaring een te rigoureuze stap is, maar waarbij het wel wenselijk is dat ProRail als capaciteitsverdeler genoemde prioriteitsvolgorde kan toepassen? Bent u bereid dit vast te leggen in het besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur, om zo de positie van reizigersvervoer in de capaciteitsverdeling te verduidelijken?
- Bent u bereid, conform het advies van LOCOV, bij ProRail, NS en de goederenvervoerders aan te dringen op een oplossing voor het knelpunt op de verbinding Amsterdam-Haarlem-Zandvoort, zodat uiterlijk bij de start van het strandseizoen de verbinding Amsterdam-Zandvoort weer optimaal is?
Beluister het ook het radio-interview bij Haarlem105 over dit onderwerp met raadslid Frank Visser
1 http://www.rover.nl/actueel/nieuwsarchief/878-rover-wil-oplossing-trage-sprinter-naar-zandvoort
2 http://www.locov.nl/Images/Locov%202014-83973%20besluit%20dienstregeling%202015_tcm311-350129.pdf
Schrijf een reactie via Facebook