Mondelinge vragen Schoterbrug

20140827_115607.jpgdonderdag 12 februari 2015 20:00

De Schoterbrug is voor langere tijd gestremd voor verkeer vanuit Haarlem Noord richting de Waarderpolder. Dit zorgt met name in de ochtendspits voor veel verkeershinder. De ChristenUnie heeft daarom mede namens het CDA opnieuw mondelinge vragen gesteld in de gemeenteraad.

Voorzitter, door de brand onder de Schoterbrug zal voor langere tijd slechts 1 rijstrook beschikbaar zijn op de brug. Personenauto's mogen alleen van zuid naar noord over de brug rijden. Bovendien is de brug gesloten voor vrachtverkeer en bussen. ChristenUnie en CDA constateren dat het verkeer inmiddels redelijk gewend is aan deze situatie, maar dat desondanks in de ochtendspits nog steeds sprake is van grote verkeershinder in heel Haarlem Noord. Onder meer de Rijksstraatweg loopt vaak vast. Hierdoor loopt ook het busverkeer richting het station vertraging op.

Tijdens de commissie beheer is door verschillende fracties in de rondvraag geopperd of er extra aanpassingen mogelijk zijn om de verkeershinder zo beperkt mogelijk te houden. Wij hebben hierover geen motie omdat het allereerst een taak is van het college om verkeersbesluiten als dit te nemen. ChristenUnie en CDA vragen wel het college hier nog eens naar te kijken aangezien wij de afgelopen week veel klachten hebben ontvangen.
Wij hebben de volgende vragen voor de wethouder
  1. Is er al een indicatie hoe lang de stremming van de Schoterbrug gaat duren? Zo nee, wanneer is het onderzoek afgerond en kan die indicatie wel worden gegeven?
  2. Is de wethouder het met ons eens dat de ochtendspits drukker is dan de middagspits omdat het verkeer 's middags over een langere periode is gespreid?
  3. Is de wethouder het met ons eens dat in de ochtendspits er veel meer verkeer van noord naar zuid door de Waarderpolder gaat dan van zuid naar noord?
  4. Ziet de wethouder daarom mogelijkheden om in de ochtendspits de rijrichting op de Schoterbrug om te draaien?
  5. De wethouder gaf tijdens de commissiebespreking aan dat dit mogelijk lastig zou zijn vanwege de bebording die dan aangepast zou moeten worden. Is de wethouder bereid de mogelijkheden toch te onderzoeken? Immers een aantal borden zijn digitaal en lijken makkelijk aan te passen en bij andere borden zou wellicht een onderbord kunnen worden toegevoegd bijvoorbeeld "m.u.v. 6.00 tot 10.00 uur"

Voorzitter, u zult begrijpen dat de situatie urgent is. Als de wethouder wat tijd nodig heeft voor onderzoek hopen wij dat we voor de commissie beheer van a.s. donderdag de resultaten kunnen krijgen.

Reactie wethouder
Wethouder Sikkema antwoorde dat donderdag 19 februari waarschijnlijk bekend is hoe groot de schade van de brug is. Er zijn in principe twee scenario's: Of de brug kan worden gerepareerd (dan duurt de overlast nog enkele weken) of een deel van de brug moet compleet worden vervangen. In het eerste geval duurt de overlast nog enkele weken, in het laatste geval zal de brug nog maanden gestremd zijn. De wethouder gaf ChristenUnie en CDA gelijk dat in de ochtendspits de rijrichting van noord naar zuid veel drukker is. Het plan om de rijrichting daarom in de ochtendspits om te draaien wilde zij echter niet overnemen. Niet alleen zouden dan borden aangepast moet worden maar ook zouden er extra maatregelen nodig zijn om te voorkomen dat vrachtwagens de brug op rijden. Deze maatregelen zijn nu alleen aan de zuidzijde via een portaal aanwezig. Ook zouden de hulpdiensten negatief hebben geadviseerd. De ChristenUnie heeft er op aangedrongen de komenden week toch nog eens naar een oplossing voor de ochtendspits te kijken. Raadslid Frank Visser: "We oeten alle mogelijkheden benutten om de doorstroming van het verkeer te verbeteren"

Archief > 2015 > februari