Coalitie grijpt nog niet in bij Viva zorg

logoVivaZorggroepNewvrijdag 13 februari 2015 14:01

In de gemeenteraad is donderdag opnieuw gesproken over de huishoudelijke ondersteuning van de Viva zorggroep. Vanaf 1 januari hebben alle klanten van dit bedrijf ineens een andere hulp gekregen. Vaak werd het aantal uren verminderd terwijl er nog geen zogenaamd keukentafelgesprek was geweest. Het regende klachten. Tijdens een interpellatiedebat wilde de coalitie echter nog niet weten van extra stappen richting Viva. Moties die werden gesteund door de voltallige oppositie werden verworpen.

De afgelopen weken is er intensief contact geweest tussen het college van B&W en Viva zorggroep. Er wordt zo spoedig mogelijk gezorgd dat clienten alsnog een keukentafelgesprek krijgen. De oppositie in de gemeenteraad is echter ontevreden omdat Viva zich daarmee nog steeds niet aan het afgesproken contract houdt.

De discussie gaat vooral over de vraag waarom klanten niet hun vaste hulp hebben gehouden. Raadslid Frank Visser: "In het contract staat duidelijk dat er een inspanningsverplichting is dat klanten zoveel mogelijk dezelfde hulp houden. Vrijwel de hele raad heeft dit geinterpreteerd als dat hier de hulp werd bedoeld die mensen in 2014 hadden. Viva legt dit nu echter uit als dat dit pas zou ingaan bij de start van het contract op 1 januari. Het bedrijf heeft van de ene op de andere dag op die datum elke klant een nieuwe hulp toegewezen. Als reden wordt gegeven dat zo het keukentafelgesprek met een frisse blik zou worden gevoerd. Ik vind dit een vreemde interpretatie.

Volgens het college was het niet mogelijk om een inspanningsverplichting vast te leggen om mensen ook bij de overgang van het contract zoveel mogelijk dezelfde hulp te laten houden. Anders hadden er namelijk ook geen nieuwe aanbieders mee kunnen doen bij de aanbesteding. Visser: "Dat is een gezochte redenering. Ten eerste heeft het college niet expliciet vooraf aan de raad vertelt dat dit kon gebeuren waardoor de gemeenteraad op het verkeerde been is gezet. Ten tweede komen die nieuwe aanbieders alleen in beeld als een klant zelf naar een nieuwe aanbieder wil. Dat is een vrije keuze. Een inspanningsverplichting voor de oude aanbieders staat dit helemaal niet in de weg. Kortom: het college vindt dat de klant wel kan kiezen voor een nieuwe aanbieder, maar niet kan kiezen voor het behouden van de eigen hulp! Ten derde bewijzen de andere zorgorganisaties dat het wel degelijk kan. Bij deze bedrijven hebben de meeste klanten hun eigen hulp gehouden. Die inspanningsverplichting had dus wel vastgelegd kunnen worden!"

Een ander probleem bij Viva is dat mensen minder uren hebben gekregen terwijl er nog geen keukentafelgesprek is geweest. De wethouder heeft nu toegezegd dat deze mensen worden gecompenseerd met een eenmalige extra schoonmaakbeurt. Visser: "Dat is slechts een doekje voor het bloeden. Viva heeft zich gewoon niet aan het contract gehouden. De wethouder moet gewoon eisen: zolang mensen geen keukentafelgesprek hebben gehad houden ze het aantal uren die ze vorig jaar ook hadden. De wethouder zegt  nu alleen dat Viva dit kan doen. Maar als Viva dit niet doet en zich ook niet aan het nieuwe contract houdt krijgen mensen dus hooguit zo'n eenmalige extra schoonmaakbeurt. Wij willen dat deze mensen gewoon alle uren die ze niet hebben gekregen gecompenseerd krijgen!"

Coalitiepartijen PvdA, D66, GroenLinks en CDA wilden moties van de oppositie die opriepen tot een steviger aanpak van Viva echter niet steunen. Zij willen de brief van het college in reactie op een brief van Viva volgende week donderdag bespreken in de commissie samenleving en hier in de gemeenteraad niet op vooruit lopen.

« Terug

Archief > 2015 > februari

Geen berichten gevonden