Lobbyen voor provinciegeld bereikbaarheid Haarlem

DSC02701.JPGmaandag 23 februari 2015 11:37

De Haarlemse ChristenUnie-fractie roept het college van B&W op een wensenlijst te maken voor investeringen in infrastructuur in Haarlem voor het nieuwe college van gedeputeerde staten van Noord-Holland. Raadslid Frank Visser: “Alle partijen zijn nu hard bezig met de verkiezingscampagne. Het college moet nu nadenken over de weken na 18 maart. Dan worden er door de nieuwe coalitie afspraken gemaakt over de investeringen in de komende vier jaar, ook over concrete projecten. De gemeente moet ijzer smeden als het heet is. Wethouder Sikkema kan bijvoorbeeld lobbyen voor een oplossing van een top 10 van Haarlemse knelpunten. Dit is een kans voor wethouder Sikkema om een aantal knelpunten op te lossen waarvoor de gemeente nu geen geld heeft!”

De ChristenUnie pleit er voor om meer te investeren in fietssnelwegen rond Haarlem. “Met de komst van de elektrische fiets wordt fietsen voor forenzen steeds aantrekkelijker. De realisatie van de fietssnelweg van Haarlem naar Amsterdam is echter jaren vertraagd door een tekort aan budget. En fietsers vanuit Velserbroek en Haarlem-Noord richting Schiphol moeten kilometers omrijden omdat er tussen Boerhaavewijk en Halfweg geen enkele brug is over de Ringvaart. Bij de Zoete inval zou een fietsbrug een goede oplossing zijn. Hier komen drie gemeenten samen dus het is een provinciaal belang!”

Maar ook knelpunten voor de auto in Haarlem kunnen zonder hulp van de provincie niet worden opgelost. “De Mariatunnel in Haarlem-Zuid, volledige verdubbeling van de Oudeweg en een directe aansluiting van de Westelijke Randweg bij Velserbroek op de A9. Het kost miljoenen en dit geld heeft de gemeente niet. Zorg dat deze projecten hoog op de prioriteitenlijst van de provincie komen!”

In de commissie beheer van de gemeenteraad pleitte de ChristenUnie ervoor ook te lobbyen voor meer subsidiegeld voor fietspaden en fietsstraten binnen Haarlem. Volgens wethouder Sikkema is dit niet mogelijk omdat de gemeente aan fietsprojecten altijd 50% moet mee betalen. Dit geld heeft de gemeente niet. Raadslid Frank Visser: “Juist daarom moet de wethouder nu gaan lobbyen! Vier jaar geleden paste de provincie immers tijdens de coalitieonderhandelingen de subsidieregeling voor fietsinfrastructuur aan. Voor die tijd werden nieuwe fietspaden die gemeenten aanlegden door de provincie voor 90% gesubsidieerd. Hierdoor konden veel mooie projecten worden gerealiseerd. Nu wordt inderdaad nog maar 50% gesubsidieerd. Het gevolg is dat er in Haarlem al een paar jaar nauwelijks gebruik is gemaakt van deze subsidie omdat de gemeente zelf geen geld heeft voor deze projecten. De ene gemeente krijgt daardoor veel meer subsidie dan de andere. In 2014 kreeg Haarlem bijvoorbeeld slechts enkele tienduizenden euro’s. Een kleine gemeente als Heemskerk kreeg in 2014 echter 1 miljoen euro! De subsidiegelden zijn dus heel scheef verdeeld. We moeten terug naar de oude regeling. De provincie zou juist oplossing van de grootste knelpunten voorop moeten stellen en niet de hoeveelheid geld gemeenten beschikbaar hebben. De ChristenUnie pleit er voor om de provinciale bijdrage weer te verhogen zodat het geld terecht komt bij de grootste knelpunten voor fietsers”.

Archief > 2015 > februari