Sprinter Zandvoort wordt weer snel

DSC02793.JPGdinsdag 24 februari 2015 10:04

Staatssecretaris Mansveld heeft na Kamervragen van de ChristenUnie aangegeven dat er wordt gekeken of de wachttijd in Haarlem van sprinter Amsterdam-Haarlem-Zandvoort nog voor de zomer kan worden verkleind. In principe rijdt de sprinter uiterlijk in december weer als vanouds, zonder lange wachttijd in Haarlem.

De ChristenUnie stelde vragen omdat de sprinter sinds december 2014 13x per dag 10 minuten stil staat op station Haarlem, zelfs in de spits. Hierdoor is de dienstregeling niet meer goed te onthouden voor reizigers en neemt de reistijd met 25% toe. Oorzaak is een pad voor goederentreinen o.a. naar Tata Steel in Beverwijk. Nu blijkt dat die 13 goederenpaden slechts in 20 tot 40% van de tijd worden gebruikt. Gemeenteraadslid Frank Visser: "Dat is bij goederentreinen heel normaal omdat vaak pas op het laatste moment bekend is of er lading is. Voor reizigers is het echter zuur dat ze dus meer dan de helft van de keren onnodig 10 minuten stil staan op station Haarlem"

Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber vroeg hoe dit probleem heeft kunnen ontstaan. De afgelopen jaren was er geen enkel probleem en er zijn geen extra treinen bij gekomen. Het probleem wordt veroorzaakt doordat capaciteit op het spoor al heel vroeg moet worden aangevraagd. Dit proces begint al een jaar voordat de nieuwe dienstregeling ingaat. NS heeft echter ruim na de deadline, mede op verzoek van consumentenorganisaties en regionale overheden, nog wijzigingen aangebracht in de dienstregeling in de regio. Dit was volgens staatssecretaris Mansveld zo kort vóór de ingang van de dienstregeling 2015 dat van de goederenvervoerders redelijkerwijs niet meer verwacht kon worden dat zij de tijdligging van hun paden nog zouden aanpassen. NS was hiervan op de hoogte, maar schatte in dat de voordelen voor de reizigers van de aanpassing van de dienstregeling in de regio groter waren dan het nadeel van de tien minuten wachttijd.

Raadslid Frank Visser: "De NS was van plan in december 2014 de dienstregeling Haarlem-Uitgeest-Alkmaar aan te passen. Dit plan is na verzet uit de regio echter een jaar uitgesteld. Een aangepast voorstel gaat nu in december 2015 in. Nu blijkt dat deze wijziging dus gevolgen heeft voor de reizigers naar Zandvoort omdat de goederenvervoerders wel rekening hebben gehouden met de geplande wijziging van de dienstregeling."

ProRail en NS hebben nu toegezegd nog eens grondig met de goederenvervoerders en de reizigersorganisaties naar de situatie te kijken. Ze bekijken of het mogelijk is om nog voor de zomer verbeteringen in de dienstregeling 2015 te realiseren en de wachttijd zo veel mogelijk te verkleinen. NS zal voor de nieuwe dienstregeling die in december ingaat in ieder geval weer “snelle” Sprinter Amsterdam Centraal – Zandvoort aanvragen, zonder lange wachttijd in Haarlem.

Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type
20150224 Antwoord Kamervragen Treindienst Amsterdam-Zandvoort105,5 kBapplication/pdfdownload

« Terug

Archief > 2015 > februari

Geen berichten gevonden