Duurzaam inkopen met meer ambitie

DSC02736.JPGvrijdag 13 maart 2015 19:49

Vanaf 1 januari 2015 moeten alle overheden voor 100% duurzaam inkopen. De ChristenUnie-fractie wil graag weten of Haarlem deze doelstelling haalt, wat daar onder wordt verstaan, en welke ambities het college heeft om het inkoopbeleid verder te verduurzamen en heeft hierover schriftelijke vragen gesteld.

Raadslid Frank Visser: “Haarlem lijkt landelijk gezien redelijk te scoren, maar veel criteria die bepalen of iets duurzaam is zijn achterhaald. Op de markt zijn inmiddels veel duurzamer producten te krijgen. De gemeente is een grote partij op deze markt. Inkoopcriteria van de gemeente moeten duurzame innovaties belonen en stimuleren. Dat is nu niet altijd het geval.”

Duurzaamheid betekent volgens de ChristenUnie niet dat iets duurder is. Visser: “Vaak levert het uiteindelijk zelfs geld op. Dan is de aanschafprijs wellicht wat hoger is, maar zijn de onderhoudskosten fors lager.” Ook in het sociaal domein moet duurzaamheid een rol gaan spelen volgens de ChristenUnie. “De overheid is de belangrijkste opdrachtgever van zorginstellingen. Je kunt eisen stellen die de zorg duurzamer maken zolang dit ook goed is voor de zorg zelf”

In de schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders pleit het raadslid er verder voor om zo snel mogelijk over te stappen op in Nederland geproduceerde groene stroom. “Met zogenaamde groencertificaten op bijvoorbeeld stroom van waterkrachtcentrales in Noorwegen wordt geen watt extra groene energie opgewekt. Door over te stappen op groene stroom uit Nederland wordt de duurzame energiesector in Nederland gestimuleerd zonder dat het de gemeente een cent kost!”

Haarlem, 13 maart 2015

Raadsvragen ex artikel 38

Betreft: Duurzaam inkopen in Haarlem

Geacht College,

Hierbij stuur ik u een serie schriftelijke vragen over het duurzaam inkoopbeleid van de gemeente. Bij voorbaat dank voor de beantwoording.

Met vriendelijke groet,

Frank Visser
Fractievoorzitter ChristenUnie Haarlem

Toelichting

Vanaf 1 januari 2015 moeten alle overheden voor 100% duurzaam inkopen. De ChristenUnie-fractie wil graag weten of Haarlem deze doelstelling haalt, wat daar onder wordt verstaan, en welke ambities het college heeft om het inkoopbeleid verder te verduurzamen.

Wij hebben daarom de volgende vragen:

1. Kent u het bericht “Gemeenten en provincies halen 100% duurzaam inkopen niet” [1] en de daarin genoemde “Quick-scan duurzaam inkopen bij provincies en gemeenten” [2] waarin 10 gemeenten waaronder Haarlem zijn onderzocht?
  2. Kunt u de stelling dat Haarlem reeds zou voldoen aan de eis om 100% duurzaam in te kopen onderbouwen? [3]
  3. Wat is de reden dat de gemeente Haarlem bij aanbestedingen nog niet consequent de principes van Total Cost of Ownership (TCO) en EMVI (Economisch Meest Voordelige Inschrijving) voor milieu toepast? Vanaf wanneer gaat de gemeente dit wel doen? [4]
  4. Wat is de reden dat Haarlem als enige van de deelnemende grote gemeenten niet expliciet kansen voor lokale en regionale ondernemers heeft opgenomen in het duurzaam inkoopbeleid? [5]
  5. In hoeverre past Haarlem duurzaam inkopen toe in het sociaal domein? Is het college bereid in het sociaal domein voortaan ook 100% duurzaam in te kopen?
  6. Deelt het college de mening van De Groene Zaak dat de criteria voor duurzaam inkopen voor verschillende product/diensten groepen [6] niet ambitieus genoeg, weinig motiverend en niet meer actueel zijn? Houdt het college hiermee rekening bij aanbestedingen door criteria aan te scherpen zodat er daadwerkelijk een prikkel tot verduurzaming uitgaat bij duurzaam inkopen of hanteert het college alleen de landelijk vastgestelde minimum criteria voor duurzaam inkopen?
  7. Tot wanneer loopt het contract voor energielevering voor de gemeente? Klopt het dat in dit contract wel is gekozen voor groene stroom, maar dat dit (deels) stroom is die niet in Nederland is opgewekt maar met zogenaamde Garanties van Oorsprong (bijvoorbeeld waterkracht uit Noorwegen)? Bent u bereid bij een volgend contract net zoals veel andere gemeenten al doen wel te kiezen voor 100% groene stroom inclusief waarborg dat deze stroom in Nederland is opgewekt? [7]
  8. Kunt u aangeven wat de resultaten zijn van de energiebesparing door de gemeente in de afgelopen 10 jaar per jaar?

[3] Blz. 5 Quick Scan

[4] Blz. 10 Quick Scan