Bed, bad en brood

20141220_132602donderdag 23 april 2015 14:32

Voor ChristenUnie Haarlem is het bieden van bed, bad en brood een morele plicht, die niet afhankelijk is van iemands status en mogelijkheid of bereidheid om terug te keren naar het land van herkomst. Het voorstel van het kabinet lijkt strijdig met met de bed-bad-brood-uitspraak van de Raad van Europa.

Het kabinet wil minimale opvang bieden in vijf grote steden en in het Groningse Ter Apel. Raadslid Frank Visser: “Ik denk niet dat dit de oplossing is. Het is een illusie dat alle vluchtelingen binnen een paar weken kunnen terugkeren naar hun eigen land. Er zijn nu eenmaal veel landen die deze vluchtelingen niet accepteren of waar het onmogelijk is door oorlogsgeweld. Deze mensen verdienen in Nederland gewoon een fatsoenlijke opvang. En waarom alleen in de vijf grote steden? Terugkeer is denk ik kansrijker als vluchtelingen in de omgeving waar ze de afgelopen jaren zijn geweest kunnen werken aan hun terugkeer! Het is wachten op nieuwe groepen mensen die over de straat zwerven of in de illegaliteit duiken.”

Volgens de ChristenUnie bewijst de aanpak van de Pauluskerk in Rotterdam dat het bieden van bed, bad, brood zonder de voorwaarde bij voorbaat te conformeren aan vertrek juist kan leiden tot vrijwillig vertrek van mensen zonder toekomstperspectief in Nederland. Visser: “Er keren vanuit de Pauluskerk met succes tientallen vreemdelingen terug naar het land van herkomst en enkelen krijgen alsnog een verblijfsstatus. Het beleid wat nu door het kabinet wordt voorgesteld staat daar haaks op”

De gemeente heeft volgens de ChristenUnie een zorgplicht via de WMO. Daarom moeten gemeenten de vrijheid houden om hulp te bieden, zonder daarvoor een boete van het Rijk te krijgen via een korting op het Gemeentefonds. Om effectieve begeleiding richting terugkeer te kunnen geven, moeten gemeenten juist gecompenseerd worden voor de kosten die ze daarin maken. Visser: “De dreigende toon vanuit het Kabinet richting gemeenten doet geen recht aan de inzet van gemeenten. Ik roep de burgemeester op bezwaar te maken bij zowel de Vereniging van Nederlandse Gemeenten als het kabinet en door te gaan met de opvang.”

Archief > 2015 > april