ChristenUnie wil afvalstoffenheffing omlaag

DSC02691.JPGdonderdag 04 juni 2015 23:55

Deze weken bespreekt de gemeenteraad het jaarverslag over 2014 in aanloop naar de kadernota in juni. In deze nota worden de contouren vastgelegd voor de nieuwe begroting. Alle partijen leggen daarom de vinger bij zaken die in 2014 niet goed gingen en in 2015 en 2016 beter zouden moeten. Volgens de ChristenUnie moeten in 2016 onder meer de woonlasten van Haarlemse burgers omlaag. Dit kan als de gemeente ambitieuzer inzet op afvalscheiding.

Raadslid Frank Visser: "Haarlem staat nu op plaats 387 van de circa 400 gemeenten in Nederland. Als we plastic beter scheiden dan hoeft er minder afval te worden verbrand en betaalt de gemeente minder verbrandingsbelasting. Hierdoor kan de afvalstoffenheffing omlaag. De gemeente kan afvalscheiding stimuleren door net als veel andere gemeenten burgers te belonen voor minder restafval"

Debatbijdrage commissie beheer:

Mobiliteit

De ChristenUnie wil graag meer duidelijkheid over de fietssnelweg. In 2014 is er weer geen voortgang gemaakt, wanneer komen de voorstellen eindelijk? Ondanks een motie vorig jaar zijn de black spots voor het derde jaar op rij niet onderzocht en is er dus ook geen knelpunt aangepakt. Gelukkig lees ik in de jaarplanning dat we in september wel meer gaan horen over de aanpak van de blackspots.

Net had iemand het al over de gesprekken met de provincie over de verbreding van de Waarderweg. Maar hoe zit het met de lobby voor de aansluiting van de A22, A208 en A9 op elkaar zodat aan de Noordkant van Haarlem de ring wordt gesloten.

Ik ben benieuwd naar het antwoord van de wethouder op de vragen van andere fracties over de risico's met de financiering van de R-net haltes. In aanvulling daarop zou de ChristenUnie graag willen weten wat de resultaten zijn. Is er sprake van reizigersgroei? Graag in het vervolg hierover cijfers in het jaarverslag!

De tevredenheid van Haarlemmers over onderhoud wegen en fietspaden is gekelderd. Sinds 2010 was het aantal tevreden Haarlemmers 54% of meer. Nu is het ineens maar 49%. Hoe gaan we het doel van 60% alsnog halen terwijl het college juist bezuinigd op onderhoud?!

Duurzaamheid

Er is achterstand met het rioleringsplan, maar in de kadernota lees ik dat we vanaf volgend jaar 20% minder gaan investeren hierin. Ik kan dat niet met elkaar rijmen.

Verder vind ik het jaarverslag ten aanzien van de prestaties op het gebied van duurzaamheid erg mager. Er wordt verwezen naar een CO2-monitor maar ik zou eigenlijk veel meer verwachten in dit dikke jaarverslag, wat trouwens heel veel papier kost. Waarom is er niet een uitgebreide duurzaamheidsparagraaf met de prestaties van zowel de bedrijfsvoering als de prestaties van de stad, denk bijv. aan verduurzaming van de woningvoorraad.

Tenslotte afvalbeheer. Haarlem scoort heel slecht met gescheiden inzameling van huishoudelijk afval. We scoren slechts 29% en zijn daarmee gemeente nr. 387 in Nederland. Dit kan veel beter. Alleen een website als www.detafelvanx.nl is onvoldoende. Er is meer nodig. Veel gemeenten scoren boven de 50% tot zelfs 90%. De meeste succesvolle gemeenten hebben DIFTAR ingevoerd (waarbij je meer betaald als je afval slecht scheidt en dus meer restafval produceert), waarom doen we dat niet in Haarlem? Dan kan ook de afvalstoffenheffing omlaag!

Archief > 2015 > juni