Voorlopig geen Mariatunnel
De gemeente heeft de kosten en verkeerseffecten van de realisatie van de Mariatunnel onderzocht, een nieuwe wegverbinding onder het Spaarne door tussen de Schipholweg en de Westelijke Randweg. De conclusie is dat de tunnel veel verkeersproblemen in Haarlem kan oplossen, maar ook zo duur is dat realisatie voorlopig niet aan de orde is.
Er zijn twee varianten onderzocht: een korte en een lange tunnel. De korte tunnel loopt vanaf de Schipholweg vlak bij het Spaarne tot de rand van de Haarlemmerhout bij zorgcentrum Zuiderhout. Het verkeer over de Kamperlaan en de Fonteinlaan zou fors afnemen zodat deze versmald zouden kunnen worden. Aan de zuidzijde van de Haarlemmerhout zou het stadsbos echter een nieuwe barriere krijgen. De lange tunnel zou al beginnen bij de Prins Bernhardlaan en pas boven komen bij de voetbalvelden van HFC Haarlem aan het eind van de Westelijke Randweg. Deze tunnel zou eventueel ook geboord kunnen worden.
De korte tunnel zal minimaal 125 miljoen kosten en de lange tunnel maximaal 575 miljoen. Een geboorde variant zou zelfs circa 800 miljoen kosten. Raadslid Frank Visser: “Zoveel geld heeft de gemeente niet. We hebben juist honderden miljoenen euro’s schuld en zijn nog 25 jaar bezig om deze schuld op een aanvaardbaar niveau te brengen. Kortom: de Mariatunnel kan er alleen komen als de provincie of het Rijk deze willen betalen. Ik zie dat op korte termijn nog niet gebeuren. Zo legt de provincie vooral prioriteit bij de Duinpolderweg, het doortrekken van de A8 en het verbreden van de A9”
Wel heeft de ChristenUnie enkele kritische vragen gesteld over het onderzoeksrapport. Visser: “Er is alleen in de directe omgeving van het tunneltracé gekeken naar de verkeerseffecten. Een tunnel biedt echter ook kansen om de verkeerscirculatie in Haarlem verder aan te passen zodat op meer plaatsen de doorstroming verbeterd. Ook moet er beter gekeken worden naar de mogelijkheden voor het openbaar vervoer”
Verder onderzoek naar de tunnel heeft volgens de ChristenUnie voorlopig geen zin. Eerst moet Haarlem beter lobbyen voor de Haarlemse infrastructuurknelpunten. “Zo is er ook nog geen werk gemaakt van een betere aansluiting van de westelijke randweg op de A9 ten noorden van Velserbroek. Ik constateer dat er al jaren wordt gepraat over deze noordboog en over de Mariatunnel maar dat nog helemaal niet serieus is gesproken met de provincie en het Rijk. En dat terwijl zij dit soort grote projecten toch zullen moeten betalen. Er is sinds kort wel een regionaal mobiliteitsfonds waarin Haarlem met andere regio gemeenten spaart maar dit levert de komende paar jaar maar een paar miljoen euro op. Als Haarlem jaren geleden al was gaan lobbyen bij het Rijk en de provincie dan was er nu misschien meer zicht geweest op realisatie. Het geld voor projecten is bij het Rijk nu al tot 2028 besteed. Wel wil de provincie een onderzoek naar een zuidring rond Haarlem. Als ze daar niet de Duinpolderweg mee bedoelen dan liggen hier wellicht kansen”
Realisatie van de Mariatunnel kan volgens de ChristenUnie overigens mogelijk ook goedkoper. “De geboorde variant is niet uitgebreid onderzocht. Een geboorde tunnel geeft veel minder overlast. Volgens het rapport is boren echter veel duurder. Maar onderzoek naar de Rijnlandroute bij Leiden toont aan dat dit niet zo hoeft te zijn. Daar zou eerst ook een gegraven tunnel komen, maar wordt nu voor ongeveer hetzelfde bedrag een tunnel geboord.”
Schrijf een reactie via Facebook