ChristenUnie wil OV-servicewinkel op station Haarlem van NS en Connexxion

IMG_0165woensdag 02 september 2015 20:35

Al jaren geleden is het loket van Connexxion verdwenen op station Haarlem. Dit loket wordt nog steeds door veel reizigers gemist, vooral door mensen die niet vaak met het OV reizen of voor de eerste keer de stad bezoeken. In andere gemeenten is dit jaar een nieuw concept gestart: een brede OV-servicewinkel waar alle vervoerders aanwezig zijn voor tickets, reisinformatie en zelfs toeristische informatie. Deze nieuwe winkel is al open in onder meer Amsterdam, Breda en Utrecht. Op korte termijn komt het nieuwe loket waarschijnlijk ook in Leeuwarden, Tilburg en Zwolle. De ChristenUnie heeft daarom in de commissie beheer van de gemeenteraad het college van B&W opgeroepen zich in te zetten dat ook op station Haarlem snel een OV-servicewinkel wordt geopend.

NS wil graag de nieuwe servicewinkel op zoveel mogelijk stations openen. Ook regionale vervoerders willen aan dit klantgerichte concept meewerken. Probleem is dat regionale vervoerders zoals Connexxion hiervoor geen geld hebben als de provincie in de regionale concessie niet expliciet een loket heeft geëist. In lang niet alle provincies zijn hierover expliciete eisen gesteld. In Noord-Holland zijn er bijvoorbeeld geen eisen. Raadslid Frank Visser: “Gevolg is dat er nog geen financiële oplossing is voor de door NS gewenste brede OV-servicewinkel in Haarlem maar bijvoorbeeld ook Alkmaar.”

De ChristenUnie-fractie heeft van NS begrepen dat zij over de nieuwe OV-servicewinkel in gesprek zijn met de provincie. Visser: “Ik heb daarom wethouder Sikkema gevraagd actie te ondernemen en bij de provincie het belang daarvan te benadrukken en ook voor besluitvorming hierover op korte termijn. Immers: de hele stationshal van station Haarlem gaan binnenkort op de schop in verband met de komst van poortjes voor de OV-chipkaart. We moeten nu de kans grijpen dan gelijk de service aan het loket voor klanten te verbeteren”

Archief > 2015 > september