Vrije schoolkeuze in het basisonderwijs

20150717_082930woensdag 09 september 2015 22:22

Met de scholen heeft de gemeente een lokale educatieve agenda opgesteld met gezamenlijke speerpunten voor de komende jaren. Het gaat dan om afspraken over huisvesting, toelatingsbeleid, bewegingsonderwijs, cultuuronderwijs en aanpak van onderwijsachterstanden. Raadslid Frank Visser: “Het is mooi dat de scholen onderling samenwerken maar ik maak mij zorgen over de plannen voor een gezamenlijke aanmelding voor het basisonderwijs. Ouders moeten vrij zijn te kiezen voor de school die aansluit bij hun overtuiging”.

Voorzitter, de ChristenUnie ziet mooie zaken in de lokale educatieve agenda maar ik mis nog wel een paar punten. Er is een evaluatie geweest over lokale educatieve agenda 2. Ik zie echter een aantal punten die niet gelukt zijn niet terug in de nieuwe lokale educatieve agenda 3 en dit wordt ook niet onderbouwd.

Niet alle scholen doen mee met natte zwemles staat in de evaluatie. Bereiken we wel juiste scholen? Ik krijg signalen dat dit niet zo is en dat juist scholen met achterstandsleerlingen soms niet meedoen vanwege andere prioriteiten. Maar hier zitten vaak ook de kinderen die nog geen zwemdiploma hebben. De ChristenUnie ziet graag een meer smart-doel: elk kind in groep 7 een zwemdiploma. Waarom wordt het hele onderwerp zwemlessen niet meer genoemd in nieuwe educatieve agenda?

De agenda spreekt over een educatief partnerschap met ouders. Nu hebben we vanavond gehoord dat in Schalkwijk veel ouders het gevoel hebben dat het schort aan dit partnerschap. Dus prima actiepunt, maar hoe gaan we dit meten? Gaan we bijvoorbeeld tevredenheid over partnerschap ouders meten? En hoe voorkomen we dat taalachterstand bij ouders dit belemmert? Uiteraard ligt voor ouderbetrokkenheid vooral rol voor de scholen zelf hoe ze dit invullen.

Mooi dat er op scholen aandacht komt voor 3D printing, maar hoe zit het met wifi op Haarlemse scholen. Recent was landelijk in het nieuws dat de internetverbinding op veel scholen onder de maat is.

Ik lees dat er pas in 2017 plan van aanpak voor de gezonde school komt. Kan dat niet wat sneller?

Eén voornemen ben ik nog niet van overtuigd. Er wordt gesproken over centrale aanmelding voor het basisonderwijs om zo gelijke kansen te krijgen bij de inschrijving. Er zou zelfs een sturend voedingsgebied komen, dus min of meer verplicht naar de school in de wijk. Voor de ChristenUnie staat de vrije schoolkeuze voor alle ouders voorop. Scholen onderscheiden zich immers met identiteit, lesmethoden en prestaties.

Archief > 2015 > september