Bernadottelaan moet vrijliggende fietspaden krijgen

DSCN1749donderdag 17 september 2015 21:49

De Bernadottelaan ten zuiden van de Azieweg is toe aan groot onderhoud. Het college heeft er voor gekozen daarbij de weg te voorzien van fietsstroken en gaat daarmee lijnrecht in tegen de visie van provincie, fietsersbond en Rover die allemaal aandringen op fietspaden. De ChristenUnie vindt het plan onveilig omdat de weg zo wordt ingericht dat er 50 kilometer per uur gereden zal worden. Frank Visser: “Een 30 km bordje helpt niets als de weg je uitnodigt harder te rijden. Er rijden hier zoveel auto’s, dan moet je gewoon kiezen voor fietspaden!”

Het college houdt vast aan de fietsstroken omdat in oude beleidsnota’s staat dat de Bernadottelaan 30 km/uur moet worden. Daar passen geen fietspaden bij. Frank Visser: “Deze nota’s zijn achterhaald. Toen was er nog sprake van een knip in de Bernadottelaan zodat er geen doorgaand verkeer meer zou zijn. Dan zouden er veel minder auto’s rijden. Nu deze knip niet is doorgegaan kan je niet volhouden dat fietsstroken op deze drukke weg veilig zijn”

Op het laatste moment heeft de provincie een bezwaar ingestuurd. De nieuwe inrichting zou geld kosten omdat buslijn 3 elke rit 1 minuut langer onderweg zou zijn. De provincie wil dat de gemeente dit betaald en dreigt anders te gaan snijden in het buslijnennet van Haarlem. Ook vindt de provincie het wegontwerp onveilig voor fietsers.

Toch heeft het college besloten niet terug te komen van het ontwerp. De provincie zou te laat zijn met haar bezwaar en het college is van mening dat de gemeente zelf mag beslissen over de weginrichting. Frank Visser: “Het was beter geweest als de wethouder op haar schreden was teruggekeerd. Een meerderheid van de Raad wil het plan helaas nog niet aanpassen maar de wethouder moet nu alsnog wel gaan praten met de provincie. Totdat de raad hierover verslag is gedaan mag de wethouder geen onomkeerbare stappen zetten. Ik hoop dus dat het plan alsnog wordt aangepast.”

Hieronder volgt de bijdrage van de ChristenUnie over deze kwestie in de commissie beheer:

Voorzitter, natuurlijk was het niet handig dat de provincie last minute een brief stuurde maar deze brief is zeer overtuigend en dat kun je nu niet bepaald zeggen van de brief van de wethouder. De ChristenUnie kiest voor fietspaden op de Bernadottelaan. Ik ga hier alle argumenten niet herhalen die kan de wethouder goed teruglezen in de brieven van de provincie, fietsersbond en ROVER. Het ontwerp van de wethouder is onveilig voor fietsers en overstekende voetgangers, niet optimaal voor het OV en zorgt nog steeds dat auto’s hard rijden dus bordjes 30 km plaatsen is weggegooid geld. Het is een compromis waar voor mij nog steeds niet duidelijk is wie er nu wel blij mee is.

De ChristenUnie verbaast zich zeer dat de wethouder vasthoudt aan haar plan. Ik ken deze wethouder niet als koppig, maar in dit dossier is dit helaas wel het geval en ik snap werkelijk niet waarom. En de wethouder zit ongelofelijk selectief te winkelen in beleidsstukken.
De wethouder stuurt doodleuk een brief naar de provincie waarmee nog even fijntjes wat verwijten worden geuit alsof het college het allemaal wel beter weet. Dat is lekker voor relatiebuilding met een partner die we nog hard nodig hebben in de stad. ROVER zou het plan steunen. Maar voorzitter, dat is niet het geval zo hebben we vanavond gehoord. De variant van de wethouder zien zij alleen als de beste van de slechte varianten.

Vanmiddag werd bij de excursie HOV-noord uitvoerig verteld dat elke minuut reistijdwinst voor het OV veel geld oplevert op de Rijksstraatweg. En nu bij de Bernadottelaan bagatelliseert het college financiële consequenties van reistijdverlies. Dat is geen eenheid van beleid. Wij zouden als wegbeheerder geen partij zijn. Hoezo? Over een paar jaar straft de provincie ons af met minder bussen. 35.000 euro lijkt niet veel maar het is structureel en als het college dit ontwerp doorzet op de hele busroute in Schalkwijk gaat het om veel meer geld.

Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald. De ChristenUnie vraagt deze wethouder haar koppigheid te laten varen en een nieuwe brief naar de provincie te sturen waarin haar brief van eerder deze week wordt teruggetrokken. De wethouder moet alsnog kiezen voor fietspaden met een inrichting zoals in de Van Ostadestraat. Dat maakt de provincie hopelijk ook gunstiger gezind bij andere dossiers

Archief > 2015 > september