Popschool te duur

DSC02674.JPGdonderdag 24 september 2015 22:19

Een grote meerderheid van de raad wil een nieuwe locatie voor de Popschool. Nu huurt de Popschool nog ruimtes in de Egelantier maar de gemeente gaat dit gebouw verkopen. Cultureel centrum Hart is inmiddels verhuisd en voor veel andere huurders lijkt ook een oplossing in zicht. Voor de Popschool is echter een grote locatie nodig met een goede geluidsafscherming. De ChristenUnie vond de plannen vanaf het begin te duur. “De Raad heeft het college een opdracht gegeven zonder na te denken over het prijskaartje”

Haarlem kan zich volgens de ChristenUnie niet veroorloven zoveel geld in de popschool te investeren. De schuld van de stad is hiervoor te groot. Natuurlijk kan het college meehelpen in de zoektocht naar een nieuwe locatie, maar miljoenen hierin steken gaat te ver.

Op verzoek van de gemeenteraad heeft het college gekeken of het mogelijk is de popschool te vestigen in gebouwen op het oude Slachthuisterrein. Schaduwraadslid Frank Abspoel: “De oefenruimten blijken technisch uitstekend in te passen, maar de € 2,55 miljoen bijdrage vanuit de gemeente die volgt uit de bouwkostenbegroting is voor de ChristenUnie onoverkomelijk. De specifiek voor de Popschool benodigde ingrepen, tegen een investering van € 1,7 miljoen, zullen bij verkoop van het complex aan een projectontwikkelaar niet terugkomen in de vorm van een waardevermeerdering, mogelijk zelfs als waardevermindering. Het is namelijk maar de vraag of een nieuwe eigenaar blij zal zijn met een huurder die geen marktconforme huurprijs kan betalen; geluidsoverlast zal veroorzaken bij andere (potentiële) huurders en waarvoor juist in het centrale gedeelte van het complex een aantal specifieke aanpassingen zijn gedaan die voor andere potentiële huurders niet interessant of mogelijk zelfs beperkend zijn. Het lijkt dus goed mogelijk dat de investering van de gemeente van € 1.7 miljoen specifiek voor de Popschool onmiddellijk verdampt bij verkoop van het complex. Of zelfs tot hogere kosten leidt. Ook de resterende investering van € 867000 voor het bouwkundig herstel van de oudbouw en het slopen van de nieuwbouw komt niet noodzakelijkerwijs terug bij de Gemeente, als waardevermeerdering bij verkoop. Deze investering omvat ook ingrepen waar een projectontwikkelaar misschien niet voor zou kiezen, tegen kosten die een projectontwikkelaar niet in die mate zou hoeven maken.”

Inmiddels hebben ook de andere partijen geconcludeerd dat het plan te duur is. Het plan is zelfs duurder dat voortzetting van de Egelantier en ook duurder dan de plannen voor de economische crisis met “Nieuwe Energie” in de Waarderpolder, een plan wat toen is gestrand.

De wethouder gaat nu kijken naar andere mogelijke locaties. Hij zal nog wel kijken of marktpartijen interesse hebben om bij de herontwikkeling van het Slachthuis ook de popschool mee te nemen. Het kan immers een voordeel zijn dat er al een mogelijke huurder is voor een langere termijn.

Archief > 2015 > september