Schuldhulp zonder drempels en dichte deuren
Een brede raadsmeerderheid heeft het college gevraagd de schuldhulpverlening te moderniseren. Raadslid Frank Visser: "Mensen zijn in de eerste plaats zelf verantwoordelijk om schulden te voorkomen maar soms zijn de problemen zo groot dat hulp van de gemeente noodzakelijk is. De drempels voor schuldhulpverlening moeten omlaag. Sommige criteria zijn wellicht te streng waardoor mensen niet vroegtijdig worden geholpen zodat problemen alleen maar verergeren en de kosten voor deze mensen, voor de gemeente en voor de schuldeisers alleen maar toenemen"
PvdA, SP, CDA, D66, ChristenUnie, OPHaarlem en Actiepartij hebben de volgende motie ingediend:
MOTIE Schuldhulp zonder drempels en dichte deuren
Constaterende dat,
- Wanneer je de eindjes niet aan elkaar kunt knopen en de schulden zich opstapelen, van bestaanszekerheid geen sprake meer is. Je bent aan het overleven, elke dag weer. Hulp vragen en vinden is dan moeilijk.
- Diverse betrokken ambtenaren, professionals en vrijwilligers aan de slag zijn om schuldhulp te bieden. Het rapport van de RKC wijst op een aantal hoge drempels en dichte deuren bij schuldhulp. Daar kunnen we van leren.
- Op 15 oktober 2015 in de commissie samenleving een notitie van PvdA, SP en CDA is besproken met diverse voorstellen om hoge drempels en dichte deuren te voorkomen.
- Ook tijdens de bijeenkomst schuldhulp en multi-problematiek op 12 oktober 2015 een aantal suggesties is gedaan o.b.v. wetenschappelijk onderzoek en praktijkkennis in diverse gemeenten. Zo wordt er in 60 gemeenten gewerkt met Mesis [1] (zie bijlage).
Overwegende dat,
- Het noodzakelijk is dichte deuren te voorkomen. De brede toegankelijkheid van schuldhulp moet de gemeente waarborgen zodat geen doelgroepen worden uitgesloten van hulp door bijv. toelatingscriteria.
- Digitale aanmelding een hoge drempel kan zijn voor schuldhulp.
- Inzicht in schuldproblemen resulteert in gerichte schuldhulp. Mesis als screeningsinstrument inzicht geeft in motivatie, vaardigheden, gedrag en omgevingsfactoren.
- Sociale wijkteams heel vaak contacten hebben met Haarlemmers waar (stapeling van) schulden speelt. Het daarom noodzakelijk is dat sociale wijkteams de kennis hebben om effectieve eerste hulp te bieden bij schulden, zoals het berekenen van de beslagvrije voet.
Verzoekt het college:
- In de nieuwe nota schuldhulp de volgende onderdelen op te nemen en uit te werken;
- De versterking van de kennis binnen de sociale wijkteams op het gebied van schuldhulp voor effectieve eerste hulp.
- Een inventarisatie van de mogelijkheden van Mesis voor gerichte en effectieve schuldhulp.
- De werkwijze waardoor wordt voorkomen dat Haarlemmers geen toegang hebben tot schuldhulp. Waaronder:
a) Ondersteuning van de aanmelding wanneer Haarlemmers dat niet digitaal kunnen
b) Een professioneel voorportaal om uitval en wachttijd bij schuldhulp tegen te gaan.
c) De toegang tot de intake niet uitsluitend via Humanitas/Kontext te laten verlopen zodat ook anderen, professionals, het dossier voor het intakegesprek kunnen aanleveren.
d) Het tijdig in beeld krijgen en hulp bieden aan Haarlemmers die niet door de intake schuldhulp komen om verdere stapeling van problemen te voorkomen.
- Een verkenning (variantenstudie) van de toelatingscriteria/uitsluitingsgronden waarin zowel de praktische, juridische, financiële implicaties als de maatschappelijke kosten en baten van de verschillende mogelijkheden worden toegelicht.
- Duidelijke streefdoelen te formuleren ten aanzien van maximale percentages uitval bij intake, stabilisatie- en schuldregelingstrajecten. Het bereiken van deze streefdoelen te evalueren.
- De eventuele financiële gevolgen van deze onderdelen te bekostigen uit het budget dat beschikbaar is voor de implementatie van de nieuwe nota schuldhulp.
[1] Mesis© is ontwikkeld met publieke financiering en tegen kostprijs door gemeenten te gebruiken. Zie www.gemeenteloket.minszw.nl/binaries/content/assets/Schuldhulpverlening /2012-10-29/Eindrapport-Mesis.pdf
Titel | Bestandsgrootte | MIME-type | ||
---|---|---|---|---|
Verslag sessie schuldhulp en multiproblemen 12 oktober 2015 (1) | 501,1 kB | application/pdf |
Schrijf een reactie via Facebook