Waarderhaven lijkt bodemloze put

20151224_133702maandag 21 december 2015 22:10

Saneren en brandveilig maken van de Waarderhaven blijkt 1,9 miljoen euro meer te kosten dan verwacht. Raadslid Frank Visser: “Wij zijn onaangenaam verrast door deze tegenvaller. Juist vanwege de complexiteit van het project was het uitbesteed, maar nu blijken toch de risico’s op het bord van de gemeente te komen. Dit is heel zuur want we hadden voor dit geld veel andere mooie dingen in de stad kunnen doen.” De ChristenUnie is wel blij dat de Waarderhaven eindelijk wordt aangepakt. “De situatie was hier zeer onveilig en dit is jarenlang op zijn beloop gelaten. Ook de grond is sterk vervuild. Er is daar in de loop der jaren illegaal allerlei troep gestort. “

Volgens de burgemeester is het extra geld nodig voor onvoorziene uitgaven. Visser: “Tegenvallers zijn altijd mogelijk maar deze overschrijding is wel erg groot. Het lijkt er op dat aannemers alle risico’s bij de gemeente hebben gelegd. Er zijn te veel open einden afgesproken en over deze risico’s is niets te vinden in de risicoparagraaf van het stuk op basis waarvan de gemeenteraad akkoord is gegaan met de kredietaanvraag. Wij hebben dan ook samen met andere fracties aangedrongen op een onderzoek door de Rekenkamercommissie. Duidelijk moet worden wat hier is fout gegaan en welke lessen hieruit getrokken kunnen worden. Ook moet voortaan de risicoparagraaf betere informatie bevatten”

De ChristenUnie is verbaasd dat een aantal extra uitgaven zouden komen door aangescherpte regelgeving, bijvoorbeeld voor de riolering. “We wisten toch al van die aangescherpte regelgeving toen het project werd aanbesteed? Hoe kan dit dan nu toch tot extra uitgaven leiden waarvan de juristen zeggen dat de kans dat de gemeente dit bedrag kan terugvorderen klein is?”

Voor het afronden van het project is nu een vaste prijs afgesproken. “Maar hoe vast die prijs is, is onduidelijk. Nog tijdens de raadsvergadering maakte de wethouder bekend dat er die dag een nieuwe tegenvaller was ontdekt. Ondanks alle bodemmonsters die waren genomen bleek er een nieuwe vervuiling te zijn die eerder niet was ontdekt. Onder een woonark bleek een olievat te liggen die daar eerder was gedumpt en nu is gaan lekken. Of dit opnieuw tot extra kosten leidt is nog onduidelijk.”

Archief > 2015 > december