Duurzaamheidsmonitor onder de maat

Logo De Groene Mugmaandag 21 december 2015 22:22

De Haarlemse duurzaamheidsmonitor is niet meer dan een verslag van activiteiten. Raadslid Frank Visser: “Mooi dat er zoveel op het gebied van duurzaamheid in de stad gebeurt, maar heeft het ook effect? Dat kun je niet uit deze monitor halen. Je kunt ook niet de ontwikkeling in de loop van de jaren zien. De ChristenUnie wil daarom volgend jaar een betere monitor met duidelijke feiten en cijfers”

Een paar jaar geleden had de stad nog een uitgebreide CO2 monitor. Nu wordt het onderwerp CO2 uitstoot beperkt tot een bladzijde in de bredere duurzaamheidsmonitor. Visser: “Je kunt uit het rapport niet opmaken of we op de goede weg zijn met het beperken van de CO2 uitstoot, of we onze doelen gaan halen. In vorige edities van de monitor kon je bijvoorbeeld nog zien hoeveel energie de gemeente gebruikt voor bijvoorbeeld straatverlichting. In de monitor van 2014 zijn dit soort cijfers niet te vinden. Dan heeft het maken van zo’n monitor niet veel zin”

De ChristenUnie mist ook een aantal onderwerpen in de duurzaamheidsmonitor. Afvalinzameling wordt slechts kort genoemd en duurzaam inkopen wordt helemaal niet genoemd. En dat terwijl uit onderzoek blijkt dat Haarlem het op deze twee punten nog niet goed doet. Van een aantal andere onderwerpen staat alleen met een gekleurde smiley aangegeven of het goed gaat of niet. “Maar wat doen we daarmee? En wat gaat er dan precies niet goed en waarom?”

Archief > 2015 > december