Nog veel verbeterpunten HOV-noord

IMG_5389.JPGvrijdag 19 februari 2016 09:40

De raadscommissie beheer heeft nog veel vragen over de plannen voor HOV-Noord. De ChristenUnie is blij dat in het voorlopig ontwerp op veel plekken de doorstroming voor OV, fiets en auto op de Rijksstraatweg verbetert. Maar met name rond het kruispunt Planetenlaan-Jan Gijzenkade aan beide zijden van de brug zijn nog aanpassingen nodig. Er is hier meer ruimte nodig voor fietsers en voor auto’s die rechtsaf willen vanuit het noorden richting Planetenlaan. Ook de inrichting van de bushaltes kan beter.

Voorzitter, er zijn veel inspraakreacties op het voorlopig ontwerp, het leeft. Er zijn ook best lastige keuzes te maken op sommige locaties. Er zijn heel veel gesprekken geweest met belanghebbenden. Ik ben daarom wel benieuwd wat de wethouder vindt van de kritiek van de wijkraden op het proces en de communicatie. Ondanks alle avonden voelen bewoners zich toch overvallen en dat zou toch niet nodig hoeven zijn.

Allereerst heeft de ChristenUnie een vraag over de zebrapaden waar omwonenden om vragen. Er wordt gezegd dat zebrapaden niet passen bij de functie en inrichting van de Rijksstraatweg en ze zouden de verkeersveiligheid niet vergroten maar schijnveiligheid bieden. Ik mis de onderbouwing hiervan. De verkeersveiligheidsaudit die is gedaan zegt juist dat de toepassing van zebra’s de oversteek voor voetgangers kan verbeteren (oversteekcomfort). Hoe zit dat?

De ChristenUnie ziet in het voorlopig ontwerp nog wel wat verbeterpunten. Ik loop het project van zuid naar noord af. Allereerst een paar kleine punten:

1. De middengeleider Julianapark wordt minimaal 2 meter lees ik, terwijl de verkeersveiligheidsaudit adviseert hem 2,5 en het liefst zelfs 3 meter breed te maken. Wordt het ontwerp hierop aangepast?
  2. Bij Zaanenstraat/Zaanenlaan kunnen fietsers straks niet meer schuin oversteken. Per saldo zijn deze fietsers volgens het plan straks niet langer onderweg als de lichten goed aan elkaar worden gekoppeld terwijl rechtdoorgaande fietsers, bussen en auto’s vaker groen krijgen en dus sneller zijn. Tenminste: als de intensiteiten kloppen. De Fietsersbond twijfelde hieraan. Kloppen de intensiteiten van het aantal fietsers? Zijn hier daadwerkelijk tellingen gedaan van het aantal fietsers? Immers: als er meer fietsers zijn is de opstelruimte mogelijk te krap.
  3. Ik zie op kruispunt Zaanenlaan nog wel deelconflict bij fietsers vanuit Noord. Die hebben immers gelijk groen met rechtsaf slaande auto’s. Gaan die auto’s dan niet alsnog de bussen hinderen? Is onderzocht of een rechtsafstrook voor auto’s inpasbaar is (indien hiervoor particuliere grond wordt aangekocht) en zou een rechtsafstrook het deelconflict oplossen of heeft dit andere nadelige gevolgen?
  4. Zijn de uitbuigingen op het kruispunt Zaanenstraat/Zaanenlaan voor fietsers in richting Noord-Zuid en Zuid-Noord nu geminimaliseerd of kunnen deze nog verder recht getrokken worden? Aangezien dit de hoofdstroom van fietsers is lijkt het ons wenselijk dat er hier zo min mogelijk wordt uitgebogen.
  5. Kunnen de boogstralen bij uitbuigen bij Minahassastraat, Generaal Spoorlaan/Eksterlaan en Muiderslotweg ruimer (en dus uitbuigen over een grotere lengte) zodat fietsers te maken krijgen met minder scherpe bochten? Zo ja, bent u bereid dit alsnog te doen?
  6. Op 1 punt is de ChristenUnie het echt oneens met het voorstel en dat is de situatie rond Jan Gijzenkade / Planetenlaan. Het rechtsafslaande verkeer op de Rijksstraatweg wordt naar ons idee onderschat, met name richting de Planetenlaan. Ook dit verkeer blokkeert de bussen en auto’s die rechtdoor willen rijden op de Rijksstraatweg. Zijn er tellingen gedaan van het aantal  auto’s vanuit de noordelijke richting rechtsaf naar Planetenlaan versus het aantal linksaf richting Jan Gijzenkade (zuidoost)? Graag ontvangen wij deze cijfers.
  7. Ook vragen wij een analyse hoe vaak wachtende auto’s die rechtsaf moeten straks bussen blokkeren.
  8. Waarom komt er niet een aparte rechtsafstrook naar de Planetenlaan? Wij pleiten ervoor dit alsnog op te nemen in het plan. Indien het monument hiervoor een beetje moet worden opgeschoven dan vragen we dit mee te nemen in het ontwerp op een manier die uiteraard recht doet aan de verzetshelden die op deze locatie de dood hebben gevonden en die we hier herdenken.
  9. Dit zouden wij graag combineren met een aparte fietsbrug aan de westzijde. Dan kan het fietspad worden verbreed wat hard nodig is en kan de rechtsafstrook lang genoeg worden.
  10. Op een zelfde wijze zien wij graag een rechtsaffer onderzocht komende vanuit het zuiden richting Jan Gijzenkade (noordoost) inclusief aparte fietsbrug aan de oostzijde.
  11. Graag ontvangen wij een onderbouwing van de dubbele OFOS (Opgeblazen Fiets Opstel Strook) bij de Jan Gijzenkade Noordoost. Waarom is het nodig dat fietsers tussen de auto’s doorrijden. Waarom wordt de fietsstrook aan de rechterzijde niet breder uitgevoerd? Via die zijde kan de OFOS toch ook worden bereikt?
  12. Is onderzocht of een betere doorstroming en meer veiligheid kan worden bereikt door het invoeren van 1 richtingsverkeer vanaf of naar de Jan Gijzenkade Zuidoost? Hiermee zou gelijk ook een verkeersonveilige situatie kunnen worden opgelost door het slechte zicht in de bocht van de Jan Gijzenkade in combinatie met daar geparkeerde auto’s. Uiteraard moet dan duidelijk zijn of dit door andere ontsluitingen van de wijk afdoende opgevangen kan worden.
  13. Bij het Delftplein ziet de ChristenUnie graag alsnog de extra voorsorteerstrook op Rijksstraatweg linksaf richting Santpoort opgenomen. Hierdoor stromen auto’s beter door en is er minder risico dat de bus aan het eind van de Rijksstraatweg vastloopt.
  14. Hoogwaardig OV vraagt ook hoogwaardige haltes. Mooi dat de haltes Julianapark en Minahassastraat beter worden ingericht. Wij bepleiten wel meer fietsenrekken bij Julianapark dan nu voorgenomen en meer samenhang met de stallingen voor de Cronjé.
  15. Waarom wordt de halte Delftplein niet net als de haltes Minahassastraat en Julianapark verbeterd? Op het Delftplein is een tekort aan fietsenrekken en de perrons zijn te laag en voldoen daarmee nog niet aan de toegankelijkheidseisen.

Voorzitter, tot slot spraken mensen over de reistijdwinst van 3 minuten die ze laag vonden in relatie tot alle maatregelen. Reistijdwinst 3 minuten lijkt klein maar we moeten niet onderschatten wat 3 minuten betekent voor de exploitatie. Er rijden zo’n 14-18 bussen per uur per richting en dat 16 uur per dag en dan tel ik de nachtbussen nog niet mee. Dat telt op tot veel minuten. En als je dan weet dat elk dienstregelinguur 100 euro kost dan praten we over veel geld. Willen we met de stijgende kosten en krimpende subsidies voldoende OV behouden in Haarlem dan is deze efficiencyslag nodig.

Het gaat bovendien niet alleen om die 3 minuten. Het gaat ook om reistijdbetrouwbaarheid, dan gaat het voor sommige bussen om meer minuten. Een gegarandeerd kwaliteitsniveau met snelle en betrouwbare bussen trekt ook meer reizigers. Verkeersveiligheid is natuurlijk ook voor de ChristenUnie randvoorwaarde. Maar ik heb de indruk dat de verkeersveiligheid verbetert.

Archief > 2016 > februari