Kamerlid bezoekt Nedtrain Haarlem en Fietsenkelder
Maandag bracht ChristenUnie Tweede Kamerlid Eppo Bruins op uitnodiging van de Nederlandse Spoorwegen een werkbezoek aan Haarlem. Hij liep mee met een conducteur, liet zich informeren over de ontwikkelingen rondom de exploitatie van het vastgoed op stations, bezocht het revisiebedrijf Nedtrain in Haarlem Oost en verdiepte zich in de knelpunten rond het fietsparkeren.
Tussen Leiden en Haarlem en Haarlem en Utrecht liep Eppo Bruins mee met conducteur Wim Verruijt. Als woordvoerder voor het Openbaar Vervoer wil Bruins weten wat conducteurs iedere dag meemaken. "Voor de ChristenUnie draait het in het OV om de reiziger. Conducteurs als Wim dragen bij aan een goede, veilige reis. Daar heb ik groot respect voor." Het Kamerlid controleerde in enkele coupés zelf de vervoerbewijzen en gaf reisinformatie. Daarnaast sprak hij met de conducteur onder meer over sociale veiligheid in de trein en over het probleem van de suïcides op het spoor.
Bij Nedtrain hoorde het Kamerlid wat er allemaal komt kijken bij het op de rails houden van de treinen. In het bedrijf krijgen treinen elke 8 jaar een grote beurt en worden ze elke 15 jaar compleet vernieuwd met een nieuw interieur. Het Kamerlid liep onder meer rond in de eerste moderne intercity dubbeldekker (het zogenaamde VIRM materieel) die van een nieuwe inrichting wordt voorzien. Binnenkort komt deze trein in de dienstregeling. Nedtrain is voor Haarlem een belangrijke werkgever met zo’n 1000 arbeidsplaatsen. Probleem is dat voor bepaalde specialistische technische functies nauwelijks personeel te vinden is. Er wordt daarom ook veel personeel intern opgeleid en er wordt steeds beter samengewerkt met ROC’s in de regio.
Ook zag het Kamerlid hoe groot in Haarlem het tekort aan fietsenstallingen is bij het station. Dit was een goede voorbereiding op een debat woensdag in de Tweede Kamer over het Actieplan Fietsparkeren stations. In 2017 is het geld van het Rijk op voor nieuwe stallingen terwijl landelijk er nog een tekort is van enkele tienduizenden plekken. Volgens de ChristenUnie moeten staatssecretaris Dijksma en NS meer geld neerleggen. Bruins: "Het wordt tijd dat Dijksma aangeeft wie er verantwoordelijk is voor deze opgave. Het kan niet zo zijn dat er tot 2028 niet meer in stallingen wordt geïnvesteerd. Dit probleem is te groot om aan gemeenten over te laten, die hebben daar het geld niet voor. Het gaat immers niet meer om simpele rekken. Door de omvang en de beperkte mogelijkheden in de openbare ruimte gaat het meestal om gebouwde voorzieningen zoals de Haarlemse fietsenkelder. Ondanks deze mooie voorziening zijn er in Haarlem de komende jaren nog een paar duizend plekken nodig".
Ook in andere steden zoals Leiden, Delft en Zwolle zijn er nog duizenden nieuwe plekken nodig. De ChristenUnie heeft er voor gepleit dat het Rijk het fietsparkeren rond stations niet decentraliseert vanaf 2020 maar betrokken blijft en dat ook vervoerders zoals NS substantieel bij moeten dragen aan bouw, beheer, exploitatie en handhaving.
Schrijf een reactie via Facebook