Veel meldingen verwarde personen in Haarlem

DSC02761.JPGvrijdag 22 april 2016 11:27

Landelijk is er een stijging van het aantal meldingen van incidenten met verwarde personen op straat. Mogelijk komt dit deels door bezuinigingen op de GGZ. Ook in Haarlem neemt het aantal meldingen toe. In verhouding tot andere steden is het aantal meldingen in Haarlem de laatste jaren echter wel erg hoog. Raadslid Frank Visser: “Hoe komt het dat er in Haarlem zoveel meldingen zijn? Worden incidenten in Haarlem vaker gemeld, of is er meer aan de hand? Dat wil ik weten. Verder is het probleem inmiddels zo groot dat actie echt nodig is”

Tijdens het vragenuurtje in de gemeenteraad antwoorde de burgemeester dat er deze week actie is ondernomen in het Raaksgebied waar al enkele maanden sprake is van grote overlast. Om de politie te ontlasten is een beveiligingsbedrijf ingehuurd. Visser: “Het is mooi dat er nu actie is ondernomen maar we moeten zorgen dat deze verwarde personen de juiste hulp gaan krijgen. Extra beveiliging kost de samenleving ook geld en lost de oorzaak van het probleem niet op”. Binnenkort komt de burgemeester met een actieplan.

Voorzitter, landelijk neemt het aantal meldingen van incidenten met verwarde personen toe, maar in Haarlem is het extreem zo blijkt uit cijfers die onlangs openbaar zijn gemaakt [1]

Nu kunnen veel meldingen over dezelfde persoon gaan, maar volgens de Universiteit van Amsterdam lijkt het er ook op dat er ook meer verwarde personen zijn. We kennen ook de recente problemen bij de Raaksgarage en op het Dantumaterrein met enkele daklozen. Maar dat verklaart niet waarom Haarlem al een paar jaar relatief veel meldingen heeft.

Waren er in 2011 nog 289 incidenten in 2014 was dit gegroeid tot 896 en in 2015 zelfs 1028. Haarlem is hiermee de 8ste gemeente van Nederland na Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Groningen, Leeuwarden, Eindhoven en Utrecht. En dan doet Utrecht het eigenlijk beter want met meer dan 2x zoveel inwoners zijn er slechts 340 meldingen meer.

Onlangs heeft de burgemeester in de commissie bestuur ook zijn zorg uitgesproken. Nu de exacte cijfers over Haarlem bekend zijn heeft de ChristenUnie de volgende vragen:

1. Kan het college inzicht geven hoeveel van de ruim 1000 incidenten gerelateerd zijn aan de problemen bij Raaks en Dantuma en hoeveel overige meldingen er zijn?
  2. In 2014 ging 20% van het politiewerk op aan de bestrijding van deze overlast. Hoe is dit nu? Ziet het college mogelijkheden de werklast van de politie te verlichten door bijvoorbeeld afspraken met zorgverleners en inzet van handhavers?
  3. Wat is er naar het oordeel van het college aan extra maatregelen nodig om het aantal incidenten met verwarde personen in Haarlem structureel omlaag te krijgen tot bijvoorbeeld het niveau van 2011?

Archief > 2016 > april