Inzamelpunt herbruikbare spullen Koningsdag succesvol

20150427_174335vrijdag 29 april 2016 13:45

Op initiatief van de ChristenUnie werd in Haarlem dit jaar voor het eerst na afloop van de vrijmarkten tijdens Koningsdag herbruikbare spullen ingezameld. Het resultaat was 1.670 kilo herbruikbare spullen, waaronder kleding, speelgoed, elektrische apparaten, meubels en boeken. Raadslid Frank Visser: “Mooi dat er nu zoveel spullen worden hergebruikt. Anders waren ze verbrand in een afvalverbrandingsinstallatie. Deze inzameling draagt bij aan een circulaire economie” De spullen krijgen een tweede leven via kringloopcentrum de Snuffelmug.

Vorig jaar stelde de ChristenUnie vragen over de grote hoeveelheden herbruikbare spullen die op straat overbleven na afloop van de vrijmarkt en door Spaarnelanden werden opgehaald als restafval. De partij pleitte ervoor om net als in Beverwijk te starten met inzamelpunten voor herbruikbare spullen. Dit jaar zijn deze inzamelpunten voor het eerst ingericht in Haarlem-Noord en Schalkwijk. Het meest werd ingezameld in Noord. Spaarnelanden reed ook rond om herbruikbare spullen en houtafval op te halen.

In overleg met de gemeente wordt door Spaarnelanden bekeken of er volgend jaar meer inzamelpunten voor herbruikbare spullen en hout komen in Haarlem tijdens Koningsdag. De ChristenUnie gaat ervoor pleiten dat volgend jaar ook niet herbruikbare spullen volgend jaar kunnen worden ingezameld. Visser: “Maak bij de grote vrijmarkten gewoon een tijdelijk milieuplein voor 1 dag. Dat voorkomt dat mensen niet verkochte spullen thuis bij het restafval gooien.”

Minder afval

Spaarnelanden haalde dit jaar na afloop van Koningsdag in Haarlem in totaal 16.870 kg afval op en ruim 5m3 veegvuil. Een flinke daling ten opzichte van vorig jaar toen er tussen de 30 en 50 ton afval werd opgehaald. Het was door het koude weer rustiger in de stad dan normaal en dat zorgde voor minder afval.

Archief > 2016 > april