Begroting 2018: 1000 extra woningen bouwen voor 2020

DSC02652.JPGdonderdag 09 november 2017 20:26

De ChristenUnie is blij dat er weer meer woningen worden gebouwd in Haarlem maar het tempo is nog steeds te laag. De vraag naar woningen is groot. Daarom is een extra impuls nodig. Raadslid Frank Visser: "Bouw nog voor 2020 1000 extra woningen bovenop de huidige plannen. De locaties zijn er voor de korte termijn zeker, we moeten vooral het maken van plannen versnellen. Willen we dit doel bereiken in 2020 dan moeten we nu keihard aan de slag!" Deze oproep deed de ChristenUnie tijdens de 2e termijn van de behandeling van de begroting voor het jaar 2018.

2e termijn

Voorzitter, de ChristenUnie steunt de pleidooien voor meer financiele informatie in de begroting. Maar wij steunen het niet dat er dan minder informatie over de prestatie-indicatoren in de begroting komt. Ik begrijp wel het pleidooi van het CDA om vaste teksten die niet elk jaar wijzigen zoals definities in een bijlage te zetten. Dan kan de begroting compacter.

Veel partijen willen kortere begrotingsbehandeling. Het kan inderdaad efficienter maar wat ons betreft zijn het wel de algemene beschouwingen en moet er ruimte zijn om een breder verhaal neer te zetten.. Het pleidooi om de kadernota breed te doen en dan de begroting maar kort te behandelen steunen wij niet. Dan kan je beter de behandeling van de Kadernota in het voorjaar korter maken. Bij de begrotingsbehandeling nemen we immers de definitieve besluiten.

Ik begon in de eerste termijn mijn pleidooi namens de ChristenUnie over het bestrijden van onrecht. Deze dagen komt er via de hashtag #metoo veel onrecht naar buiten van vrouwen en mannen die te maken hebben met vergaand seksueel overschrijdend gedrag, vaak door iemand vanuit een machtsrelatie. Het is goed dat dit nu aan het licht komt. Het deed mij gelijk denken aan de motie die de raad eerder aannam op voorstel van de ChristenUnie om onderzoek te doen naar (seksuele) straatintimidatie. Want toen zeiden sommigen: is er wel een probleem? Uiteindelijk nam de raad mijn motie aan juist omdat er toen ook raadsleden die vanuit persoonlijke ervaring aangaven dat het een probleem is. Hoe staat het met dit onderzoek?

Voorzitter ik kom bij de moties. Ik dank het college voor alle antwoorden.

Motie 18 van Trots Haarlem over levensloopbestendige wijken tekent mijn fractie bij nader inzien toch niet mee. De intentie steunen wij maar er staan zaken in die niet de taak van de overheid zijn of die wij te ver vinden gaan.

Motie 26 over een onafhankelijke IC audit handhaven wij want het risico met de ICT is groot en dan is een onafhankelijke toets geen overbodige luxe. College mag wel bepalen wanneer ze de audit doet, dit mag ook iets later als de nu geplande maatregelen zijn uitgevoerd.

Motie 27 is aangepast en vraagt nu alleen om de termijn van de huidige stadsbouwmeester te verlengen. Wij snappen dat sommige fracties na 9 jaar een nieuw fris gezicht willen maar onze huidige stadsbouwmeester is onrecht aangedaan doordat het college hem 3 jaar heeft laten bungelen.

Motie 56 dienen wij nieuw in en vraagt het college de onafhankelijkheid en de taken van de stadsbouwmeester te borgen in een verordening. We doen dat ook voor de adviescommissie ruimtelijke kwaliteit, dus het is vreemd dat we dat niet voor de stadsbouwmeester doen.

Motie 28 over het niet vastpinnen van de aanstelling van de stadsbouwmeester op maximaal 9 jaar handhaven wij. Prima om elke 3 jaar te evalueren en de mogelijkheid te hebben om te kiezen voor een nieuwe stadsbouwmeester, een frisse blik is prima, maar soms moet je na 9 jaar ook kunnen verlengen.

Motie 22 over het bezit van een auto voor bijstandsgerechtigden is aangepast in lijn met het antwoord van het college en wordt nu ook meegetekend door de SP. Mooi dat je in Haarlem in de bijstand toch een auto mag hebben tot 2500 euro. Vreemd dat dit nergens op onze website te vinden is. Maar het bedrag is al jaren niet geindexeerd en andere gemeenten hanteren hogere bedragen. De auto van de fractievoorzitter van de SP is een goed voorbeeld. 11 jaar oud maar wel nog 3000 euro waard. Dat mag er niet toe leiden dat je je bijstand verliest. Daarom onze motie om dit bedrag te verhogen. Verder krijgen we graag nog antwoord van de wethouder of ze gaat lobbyen bij het Rijk om ook de maximale hoogte van spaargeld bij de kwijtscheldig van gemeentebelastingen te verhogen. Het NIBUD adviseert immers dat bijstandsgerechtigden minstens 3500 euro op hun spaarrekening zouden moeten kunnen hebben om schulden te voorkomen.

Motie 24 over de handhaving van illegale bewoning in de Waarderpolder heb ik aangepast. Deze motie gaat nu niet meer over handhaving maar alleen nog over het versneld bouwen van 1000 extra woningen voor 2020 zodat er ook daadwerkelijk woningen zijn voor de vele woningzoekenden in Haarlem waaronder de mensen die hun woning in de Waarderpolder zullen moeten verlaten. Overigens blijft de ChristenUnie van mening dat het zuidelijke deel van de Waarderpolder in de toekomst getransformeerd moet kunnen worden naar woongebied. Er blijft dan voldoende ruimte voor bedrijven als we zorgen dat er efficienter met de ruimte wordt omgegaan, bijvoorbeeld door gebouwen op het bedrijventerrein niet 2 maar 3 of 4 verdiepingen hoog te maken.

Motie 25 over meer gratis wifi in Haarlem heb ik aangepast waarbij ik inga op de argumenten van het college.

MOTIE Nieuwe periode voor stadsbouwmeester  (27 bis)

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 6 november 2017,

In beraadslaging over de programmabegroting 2018-2022,

Overwegende dat:

  • De positie van de Stadsbouwmeester in deze raadsperiode onder druk heeft gestaan[1];
  • De Stadsbouwmeester bezig is met voor de Stad zeer belangrijk projecten die niet zomaar kunnen worden overgenomen[2];
  • Voor zover aan de orde[3] - de Raad het samenstel van werkzaamheden van de Stadsbouwmeester ziet als een unieke artistieke prestatie in de zin van de Aanbestedingswet 2012[4];

Verzoekt het college:

Het contract met de Stadsbouwmeester met een periode van drie jaar te verlengen;

En gaat over tot de orde van de dag.

 

 

Frank Visser, ChristenUnie



[1] Jaarverslag Stadsbouwmeester 2016, Hoofdstuk 10

[2] Zoals onder meer (Jaarverslag Stadsbouwmeester 2016, o.a. Hoofdstuk 0)

* supervisor transformatie Brinkmann

* supervisor gebiedsontwikkeling station Haarlem Centraal

* voorzitter regieteam ‘Schalkwijk-Midden’

* atelier meester ‘ontwikkelzone Europaweg , met Spaarne Gasthuis + Schalkwijk-Midden en Schalkstad ‘.

* ateliermeester ontwikkelzone Zuid-West

* expert bij OV-knooppunten Kennemerlijn, Alliantie gesprekken / expert-meetings Oostpoort en Haarlem Centraal i.s.m. Noord-Zuiden en Provincie

* lid atelier verstedelijkingsvisie, met Heemschut en Historische Vereniging Haerlem

[3] Het bedrag van de opdracht blijft met 180.000 euro ex btw over drie jaar, onder de drempel voor een Europese aanbesteding.

[4] De uitzonderingsbepaling van artikel 2.32.

MOTIE Functie stadsbouwmeester borgen in verordening

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 6, 8 en 9 november 2017,

In beraadslaging over de programmabegroting 2018-2022,

Overwegende dat:

  • De positie van de Stadsbouwmeester in deze raadsperiode onder druk heeft gestaan;
  • De positie, taken, bevoegdheden en onafhankelijkheid van de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit zijn vastgelegd in een verordening maar van de stadsbouwmeester niet;

Verzoekt het college:

Met een voorstel te komen voor het vastleggen van de positie, taken, bevoegdheden en de onafhankelijkheid van de Stadsbouwmeester in een verordening bijvoorbeeld door aanpassing van de Verordening Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

MOTIE Auto minder zwaar wegen in vermogenstoets Bijstand en HaarlemPas (22 BIS)

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 6 november 2017,

in beraadslaging over de programmabegroting 2018-2022,

Overwegende dat

  • Artikel 34 lid 2 van de Participatiewet stelt dat bezittingen in natura die naar hun aard en waarde algemeen gebruikelijk zijn dan wel, gelet op de omstandigheden van persoon en gezin noodzakelijk zijn niet als vermogen in aanmerking worden genomen bij de vermogenstoets voor de bijstand
  • Artikel 34 lid 3 van de Participatiewet vermogensgrenzen vaststelt voor deze toets en dat deze bijvoorbeeld voor alleenstaanden €5.940,00 is
  • De Beleidsregels HaarlemPas in artikel  3 en 7 bepalen dat dezelfde vermogenseisen gelden als in artikel 34 lid 3 van de Participatiewet
  • Haarlem bij het vermogen ook de waarde van een eigen auto meetelt boven de 2500 euro;
  • Andere gemeenten zoals bijvoorbeeld Maastricht[1] en Amsterdam[2] auto’s tot hogere waarden (tot 4500 respectievelijk 3500 euro) of met een bepaalde ouderdom beschouwen als algemeen gebruikelijk en niet meerekenen in de vermogenstoets;

 

Verzoekt het college

De raad op korte termijn een voorstel voor te leggen waarmee een auto tot een hogere waarde dan in de huidige regeling niet mee te rekenen in de vermogenstoets op grond van artikel 34 lid 3 van de Participatiewet voor het bepalen van het recht op bijstand en de HaarlemPas en de kosten hiervan te dekken uit de reserve minimagelden.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Frans Smit OPHaarlem

Sander van den Raadt, Trots Haarlem

Frits Garretsen, SP

 

MOTIE Meer woningen in 2020 (24 BIS)

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 6, 8 en 9 november 2017,

in beraadslaging over de programmabegroting 2018-2022,

Overwegende dat:

  • De gemeente bezig is op te treden tegen illegale bewoning in de Waarderpolder en al deze mensen een woning zoeken in Haarlem waardoor de druk op de woningmarkt verder toeneemt;
  • De woningbouwproductie in Haarlem dit jaar stijgt maar een verdere versnelling op korte termijn nodig is om de wachtlijsten in de sociale huursector te verlagen en jonge starters en doorstromers meer kans te geven op een koopwoning of een woning in de middeldure huursector;

 

Verzoekt het college:

De gemeenteraad op korte termijn een plan voor te leggen die voorziet in een extra stijging van de woningbouw in Haarlem met tenminste 1000 woningen uiterlijk in 2020 bovenop de huidige plannen en hierbij ook expliciet te kijken naar mogelijkheden buiten de ontwikkelzones;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Frans Smit, OPHaarlem

MOTIE Meer gratis Wifi in Haarlem (25 BIS)

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 6, 8 en 9 november 2017,

in beraadslaging over de programmabegroting 2018-2022,

Overwegende dat:

  • Niet iedere inwoner van Haarlem een mobiele telefoon heeft met 4g of 5g;
  • Haarlem een aantrekkelijke stad wil zijn voor toeristen;
  • Een deel van de Haarlemse binnenstad rond de Grote Markt een gratis wifi-netwerk heeft maar dat dit slechts om een klein gebied gaat;
  • Gebruik van openbare wifi-netwerken populair is en daarom ook de Europese Unie de verdere uitbreiding van deze netwerken nastreeft en daarom 120 miljoen euro beschikbaar heeft gesteld voor gemeenten voor het creëren van vrije, draadloze internettoegang in de omgeving van de voornaamste centra van het openbare leven;
  • Het college verwacht dat de subsidie vooral zal worden ingezet in andere Europese landen waar de infrastructuur minder op orde is, maar verschillende gemeentes in Nederland zich inmiddels hier al voor hebben aangemeld en dat voor deze subsidie geldt dat deze wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de aanvragen

Verzoekt het college:

Uit te zoeken of het mogelijk is om Europese subsidie aan te vragen om het gratis wifi-netwerk in Haarlem te vergroten bijvoorbeeld in een groter gebied in de binnenstad en rond andere winkelcentra en de raad te informeren of een aanvraag kansrijk is inclusief een afweging tussen financiën, capaciteit, inspanning en te bereiken resultaat.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Frans Smit, OPHaarlem

« Terug

Archief > 2017 > november

Geen berichten gevonden