En toen werd er aangebeld…

IMG-20200424-WA0032.jpgvrijdag 24 april 2020 22:03

Vandaag is Fred Drenth, voorzitter van de ChristenUnie Haarlem, verrast met een koninklijke onderscheiding. Hij heeft deze onderscheiding gekregen voor zijn werk voor onder meer Familie Sponsporplan Roemenië, Het Open Huis in Schalkwijk en voor de ChristenUnie. Ook Gerda, de vrouw van Fred, kreeg een koninklijke onderscheiding. Zij zet zich al jaren in als koster van de Goede Herderkerk, voor Sonrise en was jarenlang secretaris van het Kruispunt, een avondopvang voor dak- en thuislozen vanuit de Haarlemse kerken.

In het diepste geheim waren ons raadslid Frank Visser, familie en enkele goede vrienden van Fred en Gerda al meer dan een jaar bezig om deze onderscheiding aan te vragen en de verrassing voor te bereiden. Normaal gesproken worden gedecoreerden naar het stadhuis gelokt om daar uit handen van de burgemeester te horen dat het Zijne Majesteit de Koning heeft behaagd hen een onderscheiding te geven.

Door de Corona-uitbraak was dat dit jaar echter niet mogelijk. Daarom belde Frank Visser samen met de kinderen van Fred en Gerda aan bij hun voordeur. Fred kreeg in zijn woonkamer gelijk een tablet in de handen. Vervolgens hoorde hij via een live videoverbinding van de burgemeester dat het Zijne Majesteit de Koning heeft behaagd hem te benoemen tot Lid in de orde van Oranje-Nassau.

Vervolgens vroeg de burgemeester of hij ook Gerda nog even mocht spreken om haar te bedanken voor al haar steun voor het vrijwilligerswerk van Fred. Maar…. ook voor haar eigen inzet onder meer als koster van de Goede Herderkerk, voor de opvang van een Syrische vluchteling en haar jarenlange inzet voor het voormalige Kruispunt. En daarom heeft ook Gerda gehoord dat zij benoemd is tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.

Dankzij de videoverbinding konden ook veel familieleden en vrienden live getuige zijn van de bekendmaking en hen feliciteren. De daadwerkelijke uitreiking van de lintjes komt pas later dit jaar tijdens een feestelijke bijeenkomst.

Fred en Gerda van harte gefeliciteerd met jullie eervolle onderscheiding namens het hele bestuur en de fractie van ChristenUnie Haarlem. Wij zijn heel dankbaar voor al jullie inzet en deze onderscheiding is meer dan verdiend!

Wij feliciteren ook Hans Luttik (onder meer drijvende kracht achter de Haarlemse beweging Geloven in de Stad) en Wim Molenkamp (oud-voorganger van Pinkstergemeente Immanuel) met hun benoeming tot Ridder in de orde van Oranje-Nassau. Op NHNieuws staat een leuk filmpje met een fragment van een interview met Hans.

Hieronder staat de onderbouwing voor de koninklijke onderscheidingen zoals deze is gepubliceerd op de website van de gemeente Haarlem:

Fred Drenth zet zich in diverse vrijwilligersfuncties langdurig belangeloos in voor de samenleving. Hij is politiek actief als voorzitter van de regionale afdeling van de ChristenUnie. Hij is daarnaast actief voor de Christelijk Gereformeerde gemeente in Haarlem. Fred Drenth is voorts medeorganisator van maandelijkse kerkdiensten voor gemeenteleden met een verstandelijke beperking. Daarnaast biedt hij via de kerkelijke wijkgemeente Het Open Huis in Schalkwijk ondersteuning aan mensen die problemen ondervinden met huisvesting en levensonderhoud. Tot slot zet Fred Drenth zich in voor de begeleiding van vluchtelingen en organiseert hij humanitaire hulp voor de allerarmsten in Roemenië en eerder ook in Hongarije.

Gerda Drenth zette en zet zich eveneens via diverse vrijwilligersfuncties langjarig in voor de samenleving. Zij is sinds 2014 koster in de Goede Herderkerk. Daarvóór ondersteunde zij 14 jaar lang het toenmalige kostersechtpaar. Gerda Drenth is daarnaast lange tijd actief voor Sonrise, een project van een groot aantal kerken in Zuid-Kennemerland die elke zomer op 10 locaties een week met sport en spel voor de buurt organiseren. Zij was ook 5 jaar secretaris van Het Kruispunt, die opvang organiseert voor personen die dak- of thuisloos zijn.

Hans Luttik zet zich inmiddels vele jaren in voor het de versterking en verbreding van de samenwerking tussen de kerken in Haarlem en in de regio Zuid-Kennemerland. Hij was in de regio onder meer de aanjager van het in 2006 gestarte netwerk Geloven in de Stad. Onder de vlag van Geloven in de Stad was Hans Luttik onder meer als inspirator en adviseur actief voor Het Open Huis voor maatschappelijk werk en de Coördinatiegroep Kerken en Vluchtelingen. Hij is tot slot voorzitter van het Samenwerkingsverband Jeugd, waarin Haarlemse organisaties samenwerken die zich op jeugdwerk richten.

Wim Molenkamp zet zich inmiddels meer dan 60 jaar belangeloos in voor de wereldwijde zendingsorganisatie World Outreach. Dit onder meer als directeur van World Outreach International en inmiddels sinds 15 jaar als voorzitter van het bestuur van de stichting World Outreach Nederland. Hij droeg vanuit die rol bij aan de realisering van kindertehuizen, opvang voor ex-prostituees en organisaties voor noodhulp en ontwikkeling. Daarnaast zet Wim Molenkamp zich inmiddels 25 jaar belangeloos in voor de Pinkstergemeente in Nederland en de gemeente Immanuël in Haarlem in het bijzonder.