In Haarlem vanaf 16 jaar in de politiek

DSC02735.JPGdonderdag 17 november 2022 22:33

Jongeren vanaf 16 jaar mogen voortaan ook commissielid van de gemeenteraad worden en daar meepraten over de toekomst van onze stad. Dit is het resultaat van een initiatiefvoorstel van de ChristenUnie dat door een meerderheid van de gemeenteraad is aangenomen.

De gemeentewet bepaalt dat raadsleden meerderjarig moeten zijn. In Haarlem was deze bepaling ook van toepassing verklaard voor commissieleden. De gemeentewet verplicht dit echter niet. Als 14-jarige mag je op de kandidatenlijst staan bij de gemeenteraadsverkiezingen. Als je echter wordt gekozen mag je je zetel pas innemen vanaf de dag dat je 18 bent. Door het initiatiefvoorstel van de ChristenUnie kunnen jongeren die op de lijst hebben gestaan voortaan vanaf hun 16e meedraaien in de raadscommissies. Raadslid Frank Visser: “Zo kan bijvoorbeeld een jongere die met voorkeursstemmen is gekozen toch al wat politieke ervaring opdoen. Verder vind ik het een verrijking als ook jongeren meepraten over de toekomst van Haarlem”.

Er zijn in Haarlem vier raadscommissies: beheer, ontwikkeling, samenleving en bestuur. Alle stukken die in de Gemeenteraad worden behandeld worden eerst besproken in één van deze commissies. In de raadscommissies worden geen besluiten genomen, dat doet de Gemeenteraad. Maar de meeste debatten vinden wel plaats in de commissies. Daar wordt bepaald of iets een hamerstuk wordt voor de Gemeenteraad of een hamerstuk met een korte stemverklaring of dat er in de Gemeenteraad nog verder over wordt gesproken en er bijvoorbeeld moties worden ingediend. Uiteindelijk beslist de gemeenteraad, de commissies zijn alleen adviserend.”

In de commissie bestuur is het initiatiefvoorstel van de ChristenUnie eerst besproken voordat de Gemeenteraad over het voorstel stemde. Daar bleek dat de meeste partijen een minimumleeftijd van 16 prima vonden maar dat 14 jaar voor de meeste partijen te jong was. Ook waren er vragen over de relatie met de arbeidstijdenwet. Dat had de ChristenUnie uitgezocht: de arbeidstijdenwet geldt niet voor politieke bijeenkomsten. Frank Visser: “Jongeren gaan ook tot ’s avonds laat naar een feestje. De commissievergaderingen zijn in feite een democratisch feestje” Commissieleden zijn overigens ook geen werknemer, het is vrijwilligerswerk. Wel krijgen commissieleden voor hun deelname aan vergaderingen een presentievergoeding.

TitelBestandsgrootteMIME-type
20221117 Bijlage 1 Wijzigingsverordening Verordening op de raadscommissies gemeente Haarlem 2022.pdf8,2 kBapplication/pdfdownload
20221117 Raadsstuk Initiatiefvoorstel Benoembaarheid commissieleden vanaf zestien jaar 1e wijziging116,5 kBapplication/pdfdownload