Opheldering gevraagd over sluiten spoorwegovergangen duingebied

DSC02797.JPGvrijdag 18 oktober 2013 20:24

Staatssecretaris Mansveld moet opheldering geven over de plannen van ProRail om de spoorwegovergangen Laantje van Alverna en Laantje van Leyduin in Heemstede te sluiten. Tweede Kamerleden Carla Dik-Faber (ChristenUnie) en Paulus Jansen (SP) hebben schriftelijke vragen gesteld nu ProRail een vergunning heeft aangevraagd.

Zij wijzen er op dat ProRail niet haar eigen procedures volgt omdat er nog een adviestraject loopt met wandel- en fietsorganisaties. Ook heeft ProRail niet uitgezocht hoeveel wandelaars en fietsers de beide spoorwegovergangen gebruiken. Sluiting van de spoorwegovergangen bemoeilijkt de toegang tot het duingebied ten westen van de spoorlijn Haarlem-Leiden aanmerkelijk volgens ChristenUnie en SP. Carla Dik-Faber: “De afstand naar de twee dichtstbijzijnde punten waar je het spoor kunt passeren wordt 2,5 kilometer. Dat is voor wandelaars en fietsers te lang.”

Er is momenteel discussie over de vraag of de spoorwegovergangen openbaar zijn. ProRail stelt zich op het standpunt dat het om particuliere overwegen gaat. De Kamerleden wijzen er echter op dat de overwegen al tientallen jaren worden gebruikt waarmee ze in feite openbaar zijn geworden volgens de geldende regelgeving. ProRail ziet de spoorwegovergangen liever verdwijnen voor de veiligheid. De veiligheid voor het spoorverkeer en voor fietsers en wandelaars zou volgens ChristenUnie en SP ook kunnen worden verbeterd door het sluiten van de overgangen voor autoverkeer en het plaatsen van overwegbomen. Vrijwel alle incidenten in de afgelopen 35 jaar waren namelijk met auto’s en niet met voetgangers of fietsers. Een andere mogelijkheid is het vervangen van de overwegen door tunneltjes voor het langzame verkeer. Volgens ChristenUnie en SP is er ook geld hiervoor  want in het regeerakkoord is extra budget voor spoorwegovergangen vrijgemaakt.

TitelBestandsgrootteMIME-type
20131017 Schriftelijke vragen sluiting overwegen33,5 kBapplication/msworddownload

Archief > 2013 > oktober