Zoektocht nieuwe burgemeester van start

tekening_uitkomsten_peiling_burgemeesterdonderdag 11 februari 2016 11:42

Onlangs heeft burgemeester Bernt Schneiders aangekondigd dat hij met ingang van 2 september 2016 geen burgemeester van Haarlem meer zal zijn. Dat betekent dat de gemeenteraad op zoek is naar een nieuwe burgemeester (m/v). De gemeenteraad wil graag weten naar wat voor type burgemeester de voorkeur van Haarlemmers uitgaat. Daarom werden inwoners van Haarlem uitgenodigd om deel te nemen aan een korte digitale peiling.

De uitkomsten van de digitale peiling zijn samengevat in een tekening. De gemeenteraad heeft de voorkeuren van de Haarlemmers meegenomen bij het opstellen van de profielschets. De concept profielschets vindt u als bijlage bij dit bericht.

Woensdag 17 februari is er een extra gemeenteraadsvergadering. Raadsfracties kunnen dan nog wijzigingen voorstellen voor de profielschets. Daarna wordt de profielschets vastgesteld. Ook wordt tijdens deze vergadering de vertrouwenscommissie gekozen. Dit is een vertegenwoordiging uit de gemeenteraad. Deze commissie zal naar verwachting uit 7 raadsleden bestaan en begeleidt de zoektocht naar een nieuwe burgemeester.

De vertrouwenscommissie spreekt met kandidaten die de komende weken kunnen solliciteren bij de Commissaris van de Koning van de provincie. Uiteindelijk doet de commissie een voorstel aan de gemeenteraad. In een besloten raadsvergadering zal rond de zomer worden besloten welke kandidaat wordt voorgedragen voor benoeming.

TitelBestandsgrootteMIME-type
20160210 Concept Profiel benoeming burgemeester 2016234,0 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2016 > februari