ChristenUnie Haarlem presenteert verkiezingsprogramma

DSC02735.JPGmaandag 05 februari 2018 22:03

Het verkiezingsprogramma van ChristenUnie Haarlem heeft als titel Wij geloven in Haarlem gekregen. Lijsttrekker Frank Visser: “Wij willen ons op basis van onze christelijke overtuiging inzetten voor een zorgzaam Haarlem, waarin burgers naar elkaar omzien en de gemeente er is voor mensen die het alleen niet redden. Haarlem is een mooie stad om te wonen en te werken, maar het kan nog beter.”

Volgens de ChristenUnie moet de gemeente staan voor goede, voldoende en tijdige zorg. Visser: “Mantelzorgers moeten ondersteuning krijgen bijvoorbeeld door voorzieningen waardoor ze ook eens vrij kunnen nemen. En Haarlem moet een dementievriendelijke gemeente worden. Loketmedewerkers en winkeliers moeten weten hoe ze moeten omgaan met mensen wiens geheugen achteruit gaat of die slecht ter been zijn. Daklozen en verslaafden moeten we helpen om hun leven weer op de rails te krijgen.”

Groei mogelijk maken door radicaal duurzaam te zijn

De ChristenUnie heeft veel ambitie voor Haarlem. Visser: “Wij kiezen voor het bouwen van tenminste 16000 woningen tot 2030 waarvan tenminste 5000 woningen in de Waarderpolder. Dat is nodig voor het aanpakken van het grote woningtekort in Haarlem, met name aan appartementen voor starters en aan seniorenwoningen. Door te bouwen in de Waarderpolder kunnen we het groen in en rond de stad behouden.”

Om de groei mogelijk te maken wil de ChristenUnie radicaal investeren in een groene en klimaatneutrale stad. “Wij gaan voor het planten van meer bomen en willen dat de Waarderpolder straks als eerste stadsdeel geen aardgas meer nodig heeft. De windmolens moeten weer gaan draaien en er komen op alle daken zonnepanelen.” Om te zorgen dat Haarlem bereikbaar blijft wil de ChristenUnie daarnaast investeren in snelle, comfortabele fietsroutes, verbreding van Waarderweg en Oudeweg, verbetering van het openbaar vervoer en het toegankelijk maken van de stad voor gehandicapten. Visser: “Er moet een nieuwe snelle busverbinding komen van Haarlem-Noord via de Waarderpolder naar Amsterdam Zuid.”

Enkele andere standpunten uit het verkiezingsprogramma zijn:

• Ruimte voor identiteit in het onderwijs, de zorg en het jeugdwerk
  • Schone stad door aanpakken zwerfafval en hondenpoep
  • Minder belasting door afvalstoffenheffing af te rekenen per zak restafval
  • Prostituees die willen stoppen helpen en mensenhandel bestrijden
  • Starterscontracten zodat jongeren sneller aan een huurwoning komen
  • Bezuinigen op cultuurpodia en amateurkunst ondersteunen
  • Nieuwe fietsenstallingen op het Stationsplein, Nieuwe Groenmarkt en Botermarkt
  • Beter afstellen van verkeerslichten

Lees hier ons verkiezingsprogramma per thema of download het programma hieronder.

TitelBestandsgrootteMIME-type
20180115 Verkiezingsprogramma 2018-2022 ChristenUnie Haarlem DEF641,8 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2018 > februari