Frans Halsmuseum: regel het vastgoed goed

DSC02774.JPGdinsdag 26 oktober 2021 23:53

Op verzoek van de VVD hield de gemeenteraad een spoeddebat over de toekomst van het Frans Halsmuseum. Lees hier de bijdrage van de ChristenUnie.

Voorzitter, de ChristenUnie deelt de zorgen van de VVD over het ontbreken van een toekomstplan voor het Frans Halsmuseum. Ik kan mij in een groot deel vinden in de analyse van de PvdA. Het kernprobleem is de huisvesting.

Er zijn veel kleine onderzoeken gedaan naar de toekomst van het museum en specifiek het vastgoed. Maar wat is het totaalplaatje? College kijkt naar herijking van de opdracht van het museum. Heel belangrijk maar dat is maar de helft van het verhaal want we zitten met vastgoed ook nog in een spagaat.

Plan A voor vastgoed was Hof + Verweyhal, maar bij de Verweyhal is een impasse en die lijkt de komende maanden misschien wel jaren nog niet opgelost te worden.

Plan B was Egelantier, dat is het ook niet geworden want de winnende partij gaat niet in zee met het Frans Halsmuseum.

Maar wat is nu plan C? Ik zie nog een oplossingsrichting. We kunnen het huidige Frans Halsmuseum opknappen en zorgen dat de exploitatie gezonder is, maar dan is het probleem met de Verweyhal nog niet opgelost.

De ChristenUnie wil daarom dat het college de komende maanden ook wat betreft vastgoed met een eindbeeld komt. Liever ook het vastgoed goed regelen, dan steeds aanmodderen met de exploitatie. Wat ons betreft is daarbij ook verhuizing van het Frans Halsmuseum naar een nieuwe uni-locatie, bijvoorbeeld op het Stationsplein of bij de stadsbibliotheek aan het Doelenplein een reële optie.