Vragenuurtje over NS dienstregeling Haarlem
In het vragenuurtje heeft de ChristenUnie haar zorgen uitgesproken over het fors uitkleden van de NS-dienstregeling rond Haarlem door de personeelstekorten. Ook hebben we het college gevraagd een lobby te starten richting de Tweede Kamer om de succesvolle nachttrein naar Amsterdam in de nieuwe vervoerconcessie te krijgen zodat Haarlem deze niet meer apart hoeft in te kopen. Het college heeft toegezegd hierover een brief te sturen.
Lees hieronder de vragen van ChristenUnie-raadslid Frank Visser en de reactie van het college.
Frank Visser: Voorzitter, deze week rijdt de intercity Haarlem-Alkmaar niet, volgende week weer wel. Maar door personeelstekort verdwijnt hij vanaf december zelfs helemaal, heel 2023. En reizigers uit Zandvoort moeten vanaf dan ‘s avonds en in het weekend altijd overstappen in Haarlem, op weg naar Amsterdam. En de intercity’s van Haarlem naar Leiden en Amsterdam gaan met uitzondering van maandag, dinsdag en donderdag tijdens de spitsuren nog maar twee keer per uur rijden. Dus op alle andere momenten van de week, is er een ongekende kaalslag van het Haarlemse openbaar vervoer. Bijna een halvering. En daar hebben we drie vragen over.
Ten eerste: heeft het college de directie van NS al ter verantwoording geroepen en protest ingediend bij het ministerie over deze bijna halvering van het spooraanbod?
En twee: is het college bereid Haarlemse werklozen te stimuleren bij NS te solliciteren voor een opleiding tot conducteur of machinist? En met NS op korte termijn afspraken te maken over een spoedig herstel van de dienstregeling, als het lukt vanuit Haarlem extra conducteurs en machinisten te leveren? Oftewel, hoe meer Haarlemse conducteurs en machinisten, hoe sneller de treinen terug. Kunnen we die deal maken?
En vraag drie: ook bij Connexxion zijn inmiddels tekorten en vallen in Haarlem regelmatig bussen uit. Ik stond zelf vorige week in Schalkwijk en de eerstvolgende drie bussen reden niet. Is het college bereid op dezelfde wijze als met NS ook in gesprek te gaan met Connexxion en de provincie om ook daar te zorgen dat de dienstregeling snel weer wordt hersteld? Dank u wel.
Wethouder Van Leeuwen: Ja, voorzitter, dank u wel. Ja, dank, heer Visser voor deze vragen. Het college deelt uw zorgen. En het college deelt ook uw boosheid hierover. En in samenspraak met de Vervoerregio Amsterdam, de provincie Flevoland en natuurlijk onze provincie Noord-Holland is ook een pittige brief onderweg naar het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over een afname van het treinverkeer in deze drie gebieden. En deze zullen we doorzenden aan u als gemeenteraad. Daarnaast heb ik natuurlijk ook als wethouder kennismakingsgesprekken nog gepland staan ook met Connexxion en NS de komende weken. Dus daar zullen we het natuurlijk ook onder de aandacht brengen. Want het is niet het OV wat we willen. We willen gewoon beter OV en er moeten nog meer mensen in gaan zitten. En daar is ook aanbod voor nodig.
Dan het antwoord op vragen 2 en 3. Het college ondersteunt op dit moment al werkzoekenden uit Haarlem bij het vinden van betaald werk. Dit gebeurt in samenwerking met re-integratiepartners en het Werkgeversservicepunt, bij u ook wel bekend als WSP. Re-integratiepartners zoals het WSP onderhouden regelmatig contact met zowel Connexxion als NS op het gebied van de vacatures. En bij elke vacature wordt gekeken welke werkzoekenden ervoor in aanmerking komen. Connexxion neemt in november ook deel aan de 2 omgekeerde banenmarkten -wellicht bij u ook bekend, als raadslid- bij de WSP, het Werkgeversservicepunt, waarbij werkgevers zich aan werkzoekenden presenteren. Bij Connexxion worden met regelmaat werkzoekenden vanuit de regio Zuid-Kennemerland en IJmond gematcht op leer-werktrajecten voor buschauffeurs met baangarantie. Dus de ultra korte samenvatting ook daarbij is: working on it!
Frank Visser: Kijk, dat is mooi. Maar het mooiste zou zijn als we nog een deal eruit kunnen slepen. Dus als Haarlem het voor elkaar krijgt om wat meer mensen te werven, dat er dan ook wordt gezorgd dat dan als eerste in Haarlem de bussen en de treinen terugkomen.
Wethouder Van Leeuwen: Ja, volgens mij kent u beter dan het college de regelingen omtrent personeel en ook diensten, in zowel het busvervoer als het treinvervoer. Dus ,die houden zich over het algemeen slecht aan gemeentegrenzen. Ik zal hiernaar kijken. Zal hierover het gesprek ook aangaan. En ik denk ook dat het zeker voor deze mensen ook zo is. Zij zullen sowieso ook in Haarlem willen beginnen en niet in Enkhuizen. Dus ik denk dat de kans ook groot is dat zij graag werken voor de concessie Noord-Holland, of Zuid-Kennemerland is dat eigenlijk, natuurlijk. Maar ik zal hier aandacht voor vragen. Weet ik niet of dat helemaal direct een op een gaat lukken. Maar ik zal er in ieder geval aandacht voor vragen.
(...)
Frank Visser: Voorzitter, de nachttrein Haarlem-Amsterdam die is niet opgenomen in het nieuwe programma van eisen voor de nieuwe vervoersconcessie voor het hoofdrijnet. En dit betekent dus dat Haarlem de komende jaren die nachttrein zelf zal moeten blijven betalen. Volgende week, dat staat hier op papier, maar het is nu inmiddels uitgesteld. Over een paar weken -dus de wethouder heeft iets meer tijd- is het debat over de concessie in de Tweede Kamer. En is het college bereid vóór dit debat een lobbybrief te sturen naar de Tweede Kamer, bij voorkeur samen met andere steden die ook behoefte hebben aan aansluiting op het nachtnet in het weekend?
Wethouder Van Leeuwen: Ja, voorzitter, dank u wel. Dit onderwerp is al onder de aandacht gebracht bij onze public affairs-mensen van de Metropoolregio Amsterdam. En daarnaast willen wij als college ook een lobbybrief sturen naar de Tweede Kamer. Het uitstel helpt om het ook nog samen met andere partijen te doen. Dus we kunnen het in ieder geval als college van Haarlem doen. Maar gezien het feit dat we nu wat meer tijd hebben, kunnen we ook kijken wie daar nog meer mee willen doen. Dat zullen we onderzoeken. Dus ja, wij zijn van harte bereid om die brief te sturen.
Schrijf een reactie via Facebook