Meer ruimte voor fiets en bus rond station Haarlem

DSC02801.JPGdonderdag 07 december 2023 22:11

Voor de herinrichting van de omgeving van het station zijn twee varianten uitgewerkt waarover alle Haarlemmers de komende weken een zienswijze kunnen geven. Ook de fracties in de gemeenteraad hebben hun zienswijze gegeven. Al deze zienswijzen worden meegenomen bij de uitwerking van het uiteindelijke plan waarover de Gemeenteraad in de loop van 2024 een besluit zal nemen. De ChristenUnie ziet in de nu voorgestelde varianten een paar verbeteringen maar ook risico's. Raadslid Frank Visser: "Het busstation is sowieso veel te klein ingetekend. Voor de fiets zitten er wat verbeteringen in maar zeker voor Haarlems die vanuit Haarlem Oost naar het station fietsen zijn beide varianten nog niet optimaal".

In de variant Kruisweg verdwijnen alle bussen van de Kruisweg. Hierdoor ontstaat er ruimte voor verbreding van de rode loper voor fietsers, het planten van bomen en het maken van bredere stoepen. Ook de fietsenkelder wordt in deze variant uitgebreid. De bussen gaan in twee richtingen over de Jansweg rijden: niet alleen van zuid naar noord zoals nu maar ook van noord naar zuid. Een subvariant is dat daarbij het fietspad wordt geschrapt op de Jansweg.

In de variant Jansweg blijven bussen en fietsen rijden volgens de huidige routes. Wel wordt de rijbaan van de Jansweg versmald. Auto's kunnen dan niet meer vanaf de parkeergarage Stationsplein via de Jansweg naar de Parklaan maar rijden via de Kruisweg. Hierdoor ontstaat ruimte voor een breed tweerichtingsfietspad op de Jansweg vergelijkbaar met de huidige rode loper op de Kruisweg. Ook in deze variant wordt de fietsenstalling uitgebreid op het Stationsplein. Dit gebeurt dan echter niet aan de westzijde maar juist aan de oostzijde met een ingang bij de Jansweg. Dit kan een fietsenkelder worden maar kan ook bovengronds in één van de gebouwen.

Lees hieronder de zienswijze van de ChristenUnie. Dit is nadrukkelijk geen definitief standpunt maar zijn zaken die wij graag uitgezocht willen hebben in de voorbereiding van het definitieve plan. In de bijlage bij dit nieuwsbericht staat een schets van beid varianten. In deze schets staat ook een plan voor een nieuwe fietsenkelder op het Kennemerplein. Dit plan is nog onzeker omdat hier nog geen geld voor is. Er is al wel een rijkssubsidie voor uitbreiding van de fietsenstalling op het Stationsplein.

Zienswijze ChristenUnie

BUSROUTES

  • De ChristenUnie is het met de insprekers eens: trillingen van de bussen moeten worden opgelost of in ieder geval: zo sterk mogelijk worden verminderd. Kan dit meegenomen worden in het uiteindelijke plan?

  • Er is discussie over aantallen bussen. In onze ogen moeten de 1600 bussen worden gezien in relatie tot het totaal aantal motorvoertuigen en valt het aantal dan wel mee. Wij vinden het belangrijk dat dit in de uiteindelijke besluitvorming goed wordt onderbouwd in verband met de beeldvorming. Een gemiddelde stadsstraat zoals de Rijksstraatweg of Zijlweg is volgens ons veel drukker omdat hier veel meer auto’s en vrachtwagens rijden naast de bussen.

BUSPLEIN

  • Het busplein is in beide varianten te klein. Voor ChristenUnie is randvoorwaarde dat aantal perrons minimaal gelijk is aan huidige aantal (met 2 bussen die achter elkaar kunnen staan) en dat de perrons breder worden dan de huidige perrons. Immers: in huidige situatie is het vaak heel onveilig: reizigers staan op de rijbaan van de bussen te wachten om in te kunnen stappen in de spits of op drukke stranddagen omdat ze niet op de perrons passen.

  • In variant Kruisweg zijn voor het busplein 2 locaties voor op en afrijden vlak naast elkaar ingetekend. Wij hebben zorgen dat dit tot opstoppingen leidt… Nu al zie je dat bussen vanuit noord moeten wachten op bussen vanuit zuid die plein opdraaien of bussen vanuit noord die moeten wachten met opdraaien van het plein omdat een bus vanaf het plein richting noord vertrekt…. Wij willen goede onderbouwing zien dat opstoppingen worden voorkomen. Dat kan immers verschil zijn of reiziger de trein haalt of niet.

  • Ook is in variant Kruisweg onduidelijk waar reizigers uitstappen en waar ze instappen. Wij voorzien dat bussen met uitstappers straks de reizigers blokkeren die willen oversteken om hun vertrekkende bus te halen. Wij zien dit daarom graag uitgewerkt. Wij wijzen er op dat er in huidige situatie vaak 4 bussen tegelijk reizigers laten uitstappen. Mocht voorzin zijn dat reizigers niet meer uitstappen bij de hoofdingang maar langs de busperrons dan is het wenselijk te stimuleren dat reizigers op een vaste centrale plek oversteken (zebrapad??). Ook zijn er dan sowieso meer busperrons nodig dan in de huidige situatie omdat bussen dan langer langs het perron staan (uitstappen + instappen). Ook zou dat een extra argument zijn dat busperrons breder moeten dan nu want dan moeten in- en uitstappende reizigers elkaar niet in de weg zitten op het perron.

FIETSENSTALLINGEN

  • Wij doen ook de volgende suggestie: fietsenkelder noord zou ook onder bestaande fietsflat kunnen. De bestaande fietsflat kan dan bij ander station  worden gerecycled. Dat kan bij Haarlem Spaarnwoude, maar kan ook buiten Haarlem. Kan dat worden onderzocht? Dit idee heeft meerdere voordelen: ontwikkelruimte voor vastgoed op Kennemerplein, fietsenkelder dichter bij station en deze kelder kan relatief eenvoudig groter worden gemaakt tegen geringe meerkosten. Wij willen keuze voor maximale keuze voor fietskelder want je kunt het maar 1x goed doen.

  • Fietsenkelder zuid is keuze locatie in onze ogen niet zo zwart wit als voorgesteld. Beide varianten hebben andere keuze, maar het zou wat ons betreft ook andersom kunnen zijn of een combinatie. De Kruisweg variant gaat uit van uitbreiding van de kelder aan de westkant. Maar dan is er aan oostkant niets. Onderzoek in deze variant in ieder geval optie voor toegang van de fietsenkelder vanuit het oosten via bijvoorbeeld Lange Herenstraat. In Jansweg variant is wel sprake van uitbreiding van fietsenstalling aan oostkant maar dan zou het volgens de stukken ook bovengronds kunnen. Met bovengrondse oplossing zou volgens ons kans gemist worden. Beter is ondergrondse oplossing aan oostkant die kopie (gespiegeld) is van huidige kelder.  Nu is de kans dit te doen, die kans moten we niet missen! Zodra er boven is gebouwd kan dat niet meer.

  • Wij zien graag andere entree tot de bestaande ondergrondse fietsenstalling aan de Kruisweg aan de zuidwestkant van het station. Je moet nu als fiets als je vanuit Haarlem Noord onder viaduct van de Kruisweg doorrijdt eerst naar boven klimmen om vervolgens weer afdalen in de kelder. Kan dat niet gelijkvloers worden? Dat je dus zo de huidige fietsenkelder in fietst en dat de Rode loper pas ten zuiden van de entree van de fietsenstalling weer omhoog gaat? In de variant Jansweg zou je dan zelfs het conflict tussen bussen en fietsers op de Kruisweg wellicht ongelijkvloers kunnen oplossen! Wij weten dat het de bedoeling is dat reizigers uit Haarlem Noord in de toekomst hun fiets stallen aan de noordzijde in de nieuwe kelder onder het Kennemerplein. Echter: als je wilt overstappen op de bus dan is het ook als je uit Noord komt logischer om je fiets aan de zuidkant van het station te stallen. Sowieso is de huidige helling van de Kruisweg vrij stijl. Dat is onwenselijk voor zo’n belangrijke fietsroute.

  • De ChristenUnie blijft van mening dat dit plan veel beter zou worden als het uit zou gaan van Dolhuysbrug. Waarom niet voor de fietsontsluiting aan de noordzijde ook 2 varianten gelijkwaardig onderzoeken?

FIETSROUTES

  • Als er aan noordzijde van Kennemerplein een entree komt tot de fietsenkelder dan stellen wij een ondergronds fietsplein voor zodat ook fietsers van oost naar west hiervan kunnen profiteren (de bussen van/naar Noord rijden daar dan via een brug overheen).

  • Bij de Kruisweg variant is er vooral een conflict tussen voetgangers en fietsers aan de ene kant en bussen aan de andere kant op de kruising van Kruisweg en Parklaan. De ChristenUnie stelt voor te onderzoeken of bussen op de Parklaan bij deze passage verdiept kunnen rijden, onder de fietsers en voetgangers door. Ja dat kost een paar bomen maar het zorgt voor een veel betere doorstroming van voetgangers, fietsers en het OV. De stoplichten kunnen dan weg en het wordt veel veiliger. Eventueel zou ook het autoverkeer hier verdiept kunnen worden. Dan ontstaat zelfs een volledig vrije ruimte voor voetgangers en fietsers!

  • Wij missen in beide varianten een duidelijke visie op de aansluiting op de fietsring over de Bolwerken. Zo zou je komende vanaf de Verspronckweg via de fietsring ook snel de nieuwe fietsenkelder aan de noordzijde in moeten kunnen en via dezelfde route terug.

  • Wij zijn tegen de optie van het schrappen van het fietspad op de Jansweg ten gunste van voetgangers. Wij willen tenminste het huidige fietspad richting noord behouden. Wij willen dat vanaf dit bestaande fietspad ook de uitgebreide fietsenkelder onder het Stationsplein kan worden bereikt. Dat kan bij uitbreiding van de kelder aan de westkant van het Stationsplein met een nieuwe oostelijke entree die toegankelijk is via de Lange Herenstraat. Dan is de fietsroute tenminste korter dan doorfietsen naar de Kruisweg. In geval de fietsenkelder aan de oostkant wordt gespiegeld onder het Stationsplein (onze voorkeur) dan zou er een entree van deze kelder aan de Jansweg moeten komen. Uitdaging is dat dit niet mag conflicteren met het busverkeer. Wellicht kan dit door ook hier het fietspad te verdiepen zodat er geen conflict is met de bussen (zoals ook door ons voorgesteld voor de entree van de huidige fietsenkelder aan de Kruisweg).

  • Bij voorkeur zien wij ook op de Jansweg een tweerichtingsfietspad zowel ten zuiden van het Stationsplein (voor de ontsluiting naar het zuiden en oosten) als aan de noordzijde (ontsluiting naar de fietsring over de Bolwerken). Wij beseffen dat de ruimte hiervoor er simpelweg niet is op de Jansweg. Ten noorden van het Stationsplein kan dit opgelost worden door verbreding van het bestaande spoorviaduct (toevoegen van een fietstunnel ten westen of oosten van huidige viaduct). Een andere optie is het huidige voetpad aan westkant van dit viaduct te vervangen door een fietspad vanaf de fietsring en fietsers dan verdiept onder de entree van het busplein door laten fietsen met daar ook entree tot de nieuwe oostelijke fietsenkelder. Op de Jansweg ten zuiden van Stationsplein zou een fietsstraat een optie kunnen zijn al beseffen wij dat mengen van fietsen en bussen hier een uitdaging is… Een andere oplossing is wellicht verdiepte ligging van de busbaan ten zuiden van het Stationsplein zodat fietsers “over de bussen heen” kunnen fietsen. Bij zo’n verdiepte ligging zouden bussen ook zonder conflicten met autoverkeer de Parklaan op kunnen draaien.

VASTGOED

  • Wij zijn voor een open rechthoekig plein. Bebouwing midden op het plein zoals ingetekend in één van de varianten heeft dan ook niet onze voorkeur. Wij snappen dat de projectontwikkelaar een positie heeft. Maar wij zien dan meer in verdichting over de volle breedte aan de zuidkant door iets meer de hoogte in te gaan en/of de bebouwingsstrook over de volle breedte van west naar oost wat “dieper” te maken. Deze bebouwing kan deels ook als “dak” van het busstation. Kom sowieso met een architectonisch aantrekkelijke invulling die past bij de historisch stad maar ook een eyecatcher is voor de stadsentree.

  • Wij wijzen er op dat bebouwing midden op het plein om een andere reden ook zeer onwenselijk is. Het plein zou immers “tramready” worden (aangenomen amendement of motie van de gemeenteraad!). Ookal komt de tram er voorlopig niet, we moeten het niet voor over 20 jaar onmogelijk maken. Als we nu een gebouw neerzetten dan wordt de tram in de toekomst feitelijk (vrijwel) onmogelijk want die kan niet draaien op een klein busplein aan de oostkant en de opstelruimte bij de ingetekende busstations is voor lange trams ook te kort bij gekoppelde tramstellen.

Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type
20231207 Stationsplein Variant Jansweg.pdf3,6 MBapplication/pdfdownload
20231207 Stationsplein Variant Kruisweg.pdf3,5 MBapplication/pdfdownload

« Terug